3.899 lest ·
2 svar
4k lest
2 svar
Bygge på en isolert vegg - trenger jeg fuktsperre?
Jeg har skråtak på loftet og vil gjøre en vegg litt tykkere for å lage en "hemmelig dør" der man kan få tilgang til den ikke så vakre luken til kattevinden.
Jeg tenkte å sette opp noen stendere på innsiden av den nåværende veggen, isolere med noe passende (lydisolerende) og sette gips- eller sponplater på innsiden. Den delen av veggen der luken er, tenkte jeg å ordne med slike "trykk-så-åpner-den-seg"-beslag.
Men... bør jeg sette en form for fuktsperre (plast eller annet) innenfor platene jeg setter opp? Jeg antar at det nå finnes noe slikt i veggen - det burde vel sitte mellom platene og isolasjonen.
Noen som har peiling?
Jeg tenkte å sette opp noen stendere på innsiden av den nåværende veggen, isolere med noe passende (lydisolerende) og sette gips- eller sponplater på innsiden. Den delen av veggen der luken er, tenkte jeg å ordne med slike "trykk-så-åpner-den-seg"-beslag.
Men... bør jeg sette en form for fuktsperre (plast eller annet) innenfor platene jeg setter opp? Jeg antar at det nå finnes noe slikt i veggen - det burde vel sitte mellom platene og isolasjonen.
Noen som har peiling?
ingen plast..!! finnes trolig vis noen løsning på det i den eksisterende veggen..
dog bygg ikke på den for tykt.. om der sitter plast så skal den maks være inne til 1/3 av veggens tykkelse..
om veggen som er der i dag er 20cm tykk så kan du kjøre med 95mm stendere, ikke mer.
dog bygg ikke på den for tykt.. om der sitter plast så skal den maks være inne til 1/3 av veggens tykkelse..
om veggen som er der i dag er 20cm tykk så kan du kjøre med 95mm stendere, ikke mer.
Jaha, så om jeg som jeg har tenkt setter opp stendere som er 5-7 cm noe og deretter isolerer mellomrommet mellom den gamle veggen og de nye platene trenger (skal?) jeg altså ikke sette opp ytterligere fuktsperre.sanne78 skrev:
Kan det ikke bli fukt i min nye isolasjon da?
Eller det kanskje blir risiko for det om jeg setter opp mer plast (det er ikke bra å ha to sjikt som stopper fukt antar jeg - risiko for at fukt holder seg der imellom?)?
T
Klikk her for å svare