Jeg har skråtak på loftet og vil gjøre en vegg litt tykkere for å lage en "hemmelig dør" der man kan få tilgang til den ikke så vakre luken til kattevinden.

Jeg tenkte å sette opp noen stendere på innsiden av den nåværende veggen, isolere med noe passende (lydisolerende) og sette gips- eller sponplater på innsiden. Den delen av veggen der luken er, tenkte jeg å ordne med slike "trykk-så-åpner-den-seg"-beslag.

Men... bør jeg sette en form for fuktsperre (plast eller annet) innenfor platene jeg setter opp? Jeg antar at det nå finnes noe slikt i veggen - det burde vel sitte mellom platene og isolasjonen.

Noen som har peiling?

ingen plast..!! finnes trolig vis noen løsning på det i den eksisterende veggen..
dog bygg ikke på den for tykt.. om der sitter plast så skal den maks være inne til 1/3 av veggens tykkelse.. ;)

om veggen som er der i dag er 20cm tykk så kan du kjøre med 95mm stendere, ikke mer.

sanne78 skrev:
ingen plast..!! finnes trolig vis en eller annen løsning på det i den eksisterende veggen..
men ikke bygg på den for tykt.. om det er plast der skal den maks være inni til 1/3del av veggens tykkelse.. ;)

om den veggen som er der i dag er 20cm tykk så kan du bruke 95mm stendere, ikke mer.
Jaha, så om jeg som jeg har tenkt setter opp stendere som er 5-7 cm noe og deretter isolerer mellomrommet mellom den gamle veggen og de nye platene trenger (skal?) jeg altså ikke sette opp ytterligere fuktsperre.

Kan det ikke bli fukt i min nye isolasjon da?

Eller det kanskje blir risiko for det om jeg setter opp mer plast (det er ikke bra å ha to sjikt som stopper fukt antar jeg - risiko for at fukt holder seg der imellom?)?

T

Klikk her for å svare
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.