Hei! Skal gjøre om en vegg til ribbevegg. Vil ha avstand bak ribbene for å kunne legge inn lydisolering. Men hvilken isolering? Vil ikke bruke potensielt helsefarlig materiale. Størrelse; helst som vanlig tykk isolering da det skal dekke hele veggen.

ClasseClas
ClasseClas ClasseClas skrev:
Hei, se på akustikkpanel så får du alt i ett. Eksempel: [lenke]
Hei! Jo, vel klar over den løsningen, men vil lage en egen løsning med tykkere isolering.

B Browex skrev:
Hei! Ja, godt klar over den løsningen, men vil lage en egen løsning med tykkere isolasjon.
Du kan slenge inn markplate med et stoff utenpå. Derimot er det ikke så lydisolerende, mer absorberende. En slik helmholtz blir det, og frekvensen avhenger av avstanden mellom ribber og volumet bak. Litt som å blåse luft i en flaske, bare motsatt.

• Liker
Browex
  • Laddar…
I Installation skrev:
Du kan slenge inn markplate med et stoff utenpå. Men det er ikke så lydisolerende, mer absorberende. En slik helmholtzare blir det og frekvensen avhenger av avstanden mellom ribbene og volumet bak. Litt som å blåse luft i en flaske, bare motsatt.
Smart løsning, men går nok heller for å bare slenge dit noe isolasjon hva det nå blir for isolasjon.

B Browex skrev:
Smart løsning men kjører nok heller på å bare slenge dit noen isolasjon hva det nå enn blir for isolasjon
Skal du sette ribber på en vegg eller bytte ut en vegg mot en ribbevegg. Det er en viss forskjell i hvordan den kommer til å fungere.
Hva har du tenkt å bruke av om?
Isolasjon type stein eller glassull? Funker med sånn treull også.

I Installation skrev:
Skal du sette ribber på en vegg eller bytte ut en vegg mot en ribbevegg. Er en viss forskjell i hvordan den vil fungere.
Hva har du tenkt deg å bruke av?
Isolasjon type stein- eller glassull? Fungerer med sånn treull også.
Eksisterende vegg som skal bygges på. Glassull og steinull lest meg til at det ikke er så bra for helsen. Ellers hadde jeg brukt en av dem direkte.

B Browex skrev:
Eksisterende vegg som skal bygges på. Glassull og steinull leste meg til at det ikke er så bra for helsen. Ellers hadde jeg kjørt med en av dem direkte.
Kjør med himlingsplater, riktignok av glassull, men med overflatelag.
Så lenge de bare sitter der bak beskyttelse er det helt ufarlig.

I Installation skrev:
Kjører med himlingsplater, riktignok av glassull men med overflatelag.
Så lenge de bare sitter der bak beskyttelse er det helt ufarlig.
Spørsmålet er om jeg kan bruke stein eller glass bak markduk og det er greit?

B Browex skrev:
Spørsmålet er om jeg kan legge stein eller glass bak markduk, og om det er greit?
Bruk noe stoff i stedet er mitt tips.

• Liker
Browex
  • Laddar…
Lener mot at jeg kommer til å sette trefiberisolering og så dekke med svart markduk foran, og deretter ribbe på det.

• Liker
total
  • Laddar…
B Browex skrev:
Lener mot at jeg kommer til å sette trefiberisolasjon og deretter dekke med svart markduk foran, så ribbe på det.
Ble det noe? Har du noen bilder og mer info om hvordan du bygde? Ga det noen lyddempende effekt?

MVH Total

Klikk her for å svare
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.