P
Hei!
Vi har planer om å gjøre om taket på en tilbygg på vårt 1 1/2 etasjes hus som i dag bare er én etasje med flatt tak. Vi tenkte å bygge på med en etasje til i vinkel mot det eksisterende taket, men lurer på om reisverket er tilstrekkelig sterkt for å bære en etasje til.

Ser ut til å være 2x4" treverk i veggene som hviler på kjellerveggene. Taket vil bli et mansard med tegl/betongtegl på.

Sist redigert:
Mikael_L
Spennvidde?
snøsone?

P
Huddinge-Stuvsta og avstanden mellom hammarbandene er ca. 5,5 meter, men det bør ikke være noe problem å legge inn en bjelke midt på heller.

P
Det er den større delen til venstre i bildet som det gjelder.

• Hus med hvitt panel, rødt tak og flere vinduer, delvis dekket av markiser. Den større delen er til venstre i bildet.
Mikael_L
Litt på følelsen (ingen som helst garantier m.a.o) så tror jeg dine 2"-4" i eksisterende vegger klarer tyngden fra dette 5,5m brede taket og snøsone.
Men har du tenkt å bruke gulvet på overetasjen og få det "sviktfritt" så blir du antagelig nødt til å ha noe bærende i underetasjen, hjertevegg eller limtre/stål-bjelke.
Så vil du få det litt tricky med bæreevnen i et punkt inne i huset innenfor det innovergående yttervegghjørnet. Det er vel flere måter å løse det på, limtrebjelker i mønet eller takstoler som går inn inne i huset så å si, men uansett hva som velges må det jo ha støtte.

Disse kreftene må også tas hånd om i grunnen/kjelleren. Det kan dreie seg om 5-10 tonn punktlaster (kan hende mer) så et kjellerbjelkelag klarer det neppe uten ekstra forsterkninger.

Jeg kan nok ikke gi noen klare råd eller retningslinjer, da kan jeg for lite om det. Jeg ville bare påpeke noen vanskeligheter som du bør betrakte.
En kyndig konstruktør kan nok hjelpe til. Har trolig allerede gjort slikt som dette og har en "patentløsning" allerede.

Mikael_L
Jeg tror uansett at de eksisterende ytterveggene ikke er det største problemet.
I verste fall er det jo bare å åpne opp veggene litt raskt og legge inn kraftigere stendere, og få mye bedre isolasjon på kjøpet. :)

P
Kanskje best å kontakte en bygningsingeniør før vi går videre. Alternativ 2 som vi har er å bare gjøre om det flate taket med så mye helling som mulig (vil ikke heve det høyere enn det eksisterende taket) siden vi uansett må gjøre noe med det 25 år gamle taket.

Mikael_L
Vi kan jo håpe at noen flere vil kommentere her i tråden, det finnes f.eks. kanskje noen som har gjort noe tilsvarende.

Så kanskje jeg overdrev, i min uvitenhet.
Jeg funderte nettopp på en løsning.
At man setter en forsterket takstol (dobbel takstol?) for utbyggingen langs med hovedhusets yttervegg. Så ta hånd om kreftene i ytterveggene ned mot grunnbjelken med hjelp av limtrestolpe eller ekstra reglar.
Så en limtre mellom mønet på denne forsterkede takstolen og eksisterende takstol i huset.
Men da må eksisterende takstol trolig forsterkes noe, og trolig må man også forsterke noe som tar hånd om kreftene nedover fra den eksisterende takstolen, da kreftene øker.

P
Ikke helt med på hvordan du mener med bæreevneproblemer. Den indre takstolen vil jo også stå på ytterveggen, men det er jo bare i det bortre hjørnet mot husets gavl når jeg tenker etter. Mao vil minst to takstoler hvile over den brede inngangen til spisestuen under, hvilket ikke blir spesielt bra :)

Jeg må uansett lage nye høyere hammarband da takfoten kommer for lavt ellers, så en limtrebjelke fra ytterhjørnet inn mot huskroppen skulle nok fungere hvis man kan feste den et sted. Kanskje går det an å ta opp et hull i den gamle plankeveggen og skyve den inn et stykke?

Kjøp ekte takstoler med underramme, sag inn en forsterkning i veggen.
Ev en stålbjelke som du feller inn i underrammen.

Jeg bygde ut mitt hus fra -49 på samme måte for 1.5 år siden.
Jeg bygde et par takstoler på stedet der det nye taket møtte det eksisterende.
Disse platsbyggede nye takstolene er festet i de gamle med stående 45x95 som går ned gjennom det gamle råspontet og er fastskrudd i de gamle takstolene.

• Platsbyggde takstoler montert på et skråtak med røde takstein og en teglsteinspipe i bakgrunnen. Verktøy ligger på taket.
  • Utvidelse av et hus fra 1949 med ny takkonstruksjon, rammeverk av tre for takstoler festet til den eksisterende strukturen.
  • Takstoler i tre under konstruksjon, festet til gul husvegg. Stiger og blå stropper er synlige rundt byggeplassen.
Gabbe1 skrev:
Jeg bygde ut huset mitt fra -49 på samme måte for 1,5 år siden. Jeg bygde et par takstoler på stedet der det nye taket møtte det eksisterende. Disse platsbyggede nye takstolene er festet i de gamle med stående 45x95 som går ned gjennom den gamle råsponten og er skrudd fast i de gamle takstolene.
Interessant bygge!

Har du noen blogg eller lignende om bygget?

P
Oi, for et byggverk! Vårt prosjekt blir ganske lite i forhold til ditt. Bra tips med de plassbygde små takstolene. En ting som kommer til å bli besværlig med vårt hus er jo at det gamle taket må tas bort før takstolene kan monteres, så det gjelder å velge en periode med lite regn :)

Peter_K skrev:
En ting som kommer til å bli vanskelig med vårt hus er jo det at det gamle taket må fjernes før takstolene kan monteres, så det gjelder å velge en periode med lite regn :)
Ja dette gjør det ikke enklere.
Som dere kan se på bildet, så brukte jeg litt tid på å sage små tilpassede hull i den eksisterende taktroen for støttebein, nettopp for å beholde det gamle taket så regntett som mulig mens det nye ble bygget.
Når det nye taket var ferdig og vinkelrennene tette, så kappet jeg opp en åpning mellom den nye og gamle loftet, så i dag finnes mulighet for å gå derimellom.

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.