Jeg har en vegg som er ca 2,2 x 3,5m der det fremover kommer til å være en masse ting. Alt fra varmtvannsbereder til vannpumpe + diverse filter og elsentral og femtiototolv andre greier.
Akkurat nå er den bare murt leca. Bak veggen er jord og singel, hele veien opp.
Jeg lurer på, kommer jeg til å bli gal hvis jeg har veggen som den er og prøver å skru i lecaen?
Noen alternativer jeg vurderer:
1) Med metallstendere bygge ut veggen og sette OSB-plater (obs: vet ikke helt hvordan man løser lufting på platens bakside best)
2) Pusse veggen med en centimeter eller tre og bruke plugg.
3) Beholde som den er og bruke lange skruer og regne med at noen hull blir stygge mm
Hva ville du ha gjort?
Legger ved bildet. Ta ingen hensyn til trestenderen som henger der. Den har fungert som form til hvelvet som er støpt ovenfor.
Om du vil ha det lettskrudd så kan du jo sette på plåtreglar med OSB men la hele veggen ha en luftspalte om 5 cm eller så rundt omkring, som en ramme på et maleri. Eller sett en liggende 2500 x 1200 osb midt på veggen på plåtreglar for installasjoners skyld.
Takk. Interessant idé, noe sånt blir det nok.
Men hvordan er det med bæreevnen for stålstendere, de kan vel rimeligvis ikke bære like tungt som en grov trestender? Tenk 150 kg varmtvannsbereder som eksempel.
Nå begynner det å bli på tide å gjøre noe med veggen.
Hva tror dere om dette:
1) Jeg skrur en liggende 28x70 i toppen og bunnen av veggen (eller, siden den heller blir det kanskje en 45x70 oppe/nede, husker ikke hvilken vei den heller). Jeg legger en papirremse mellom regla og veggen.
2) Utenpå disse legger jeg opp stående 45x70 i CC 40 eller lignende, for å bygge ganske lite, men fortsatt kunne bære type VVB og andre eventuelt tunge ting. Jeg vil nødig miste for mye plass her.
3) Monterer dobbelt OSB (alternativ 1 x sterkere plate)
Fornuftig tenkt?
Luftspalten blir da 28mm eller mer bak OSB-en, deretter lar jeg den slutte et par centimeter fra de møtende vinkelrette veggene, slik at luften kommer inn bak.
Jeg tenker meg slik som en enklere tegning, som ikke er i målestokk.
Det som jeg er dårlig på å forstå er først og fremst: Hva vil man henge en type 100kg varmtvannsbereder på?
I dag henger den i en steinmur, boret gjennom til den andre siden og sitter med solide skruer med mutter og monteringsjern på baksiden. Når denne veggen er på plass skal VVB henge her i stedet.
Jeg håper at noen kan dele noen tanker!
Takk!
Klikk her for å svare
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.