Vi har i dag en kjellertrapp med veldig korte steg som vi skulle ønske å endre. Plassen er begrenset. Trinnene bør være 250mm har jeg forstått, men hvor høye "kan" vi gjøre trinnene?
Takk for all hjelp og nye tanker
Takk for all hjelp og nye tanker
På denne siden kan du fylle inn alle mål og prøve deg frem. Idealet er 250 som jeg har forstått det, men det går bra ned til 200 tror jeg det var.
https://www.blocklayer.com/stairs/
https://www.blocklayer.com/stairs/
Har målt litt nå...
Helst vil vi ikke måtte bære av bjelkelag, og trappen skal få plass på lengde 238 cm høyde 218 som den er i dag. Det er en steintrapp med korte, skrånende trinn. Er det engang rimelig å tro at det kunne blitt bedre om man gjorde den om?
Helst vil vi ikke måtte bære av bjelkelag, og trappen skal få plass på lengde 238 cm høyde 218 som den er i dag. Det er en steintrapp med korte, skrånende trinn. Er det engang rimelig å tro at det kunne blitt bedre om man gjorde den om?
Medlem
· Blekinge
· 10 117 innlegg
Jeg synes ikke man kan peke ut et ideelt dybdemål på en trapp. En måte å komme frem til en velbalansert trapp på er å bruke trappeformelen, 2xtrinnhøyden + trinntykkelsen bør bli 60-63 cm. Formelen er konstruert slik at steglengden for en voksen er bra uansett trappens helling. Hvis trinntykkelsen er 25 cm bør trinnhøyden være 17,5 - 19 cm. Jo høyere trinnhøyden er i forhold til trinntykkelsen, desto brattere blir trappen. Vanligvis utgår man fra trappens totale høyde og regner ut en mulig trinnhøyde. Noen ganger kan man trenge å forlenge trappen for å få riktig trinntykkelse.
Må nok formulere meg om....
Plassen er begrenset da vi ikke vil kutte bjelkelaget. Kan trappen forbedres til tross for sin bratte helling? Jeg tenker at også rette trinn som dessuten er i tre burde gjøre trappen mer behagelig?
Plassen er begrenset da vi ikke vil kutte bjelkelaget. Kan trappen forbedres til tross for sin bratte helling? Jeg tenker at også rette trinn som dessuten er i tre burde gjøre trappen mer behagelig?
Medlem
· Blekinge
· 10 117 innlegg
Beskriv trappen i dag. Hvor mange trinn? Trappehøyde og trappedybde? Ellers er det vanskelig å komme med synspunkter.
Medlem
· Blekinge
· 10 117 innlegg
Eneste muligheten til å få en mindre bratt trapp enn i dag, om du ikke vil følge arkitektens tegning (som jo er korrekt mht trappeformelen), er å svinge den. Det krever antagelig også et større hull i bjelkelaget. Jeg antar at dere slår hodet når dere går i trappen i dag. Geometrien er som den er, den kan man ikke trylle bort.
Klikk her for å svare