Jeg bor i et gammelt misjonshus der takstolene i selve kirkesalen er konstruert på følgende måte. Det er totalt 10 takstoler, spennvidde ca. 9m, lengde omtrent 10m. Det er kun hanebjelke mellom overrør, bortsett fra på takstol 4 og 7 hvor det også er et strekkstag ca. 80cm over der takstol møter rem. Min tanke er nå å bygge to etasjer i 2/3 deler av salen, og vil derfor fjerne disse strekkstagene og bygge om til en svensk takstol/rammetakstol. Et strekkstag flyttes til takstol 8 eller 9.
Da til mitt spørsmål:
Hvordan hadde du gjort det? Kontaktet en konstruktør? Pris? Overdimensjonert?
Da til mitt spørsmål:
Hvordan hadde du gjort det? Kontaktet en konstruktør? Pris? Overdimensjonert?
9m spennvidde er jo ganske mye, dvs krever relativt høye bjelker. Finnes det rom for et tykt mellomgulv? Eller vil du ha bærende stolper/vegger der nede?
Personlig hadde jeg siktet på en konstruksjonsløsning som jeg følte meg komfortabel med, etter egen erfaring og med kjente konstruksjonsdimensjoner som rettesnor. (Noe som antagelig innebærer en viss overdimensjonering siden jeg er en forsiktig general.)
Personlig hadde jeg siktet på en konstruksjonsløsning som jeg følte meg komfortabel med, etter egen erfaring og med kjente konstruksjonsdimensjoner som rettesnor. (Noe som antagelig innebærer en viss overdimensjonering siden jeg er en forsiktig general.)
Grundstött
· Halland
· 28 345 innlegg
Joppa83, det er nok vanskelig, for ikke å si umulig å gi noen råd ut fra så lite informasjon.
Ingen vil jo gjøre en "Aschbergare" og lure deg inn på villspor
Men du har jo tenkt selv: Som du skriver trengs det her en bygningsingeniør/konstruktør på stedet.
Formentlig er det et krav fra kommunens bygningsnemnd også.
Ingen vil jo gjøre en "Aschbergare" og lure deg inn på villspor
Men du har jo tenkt selv: Som du skriver trengs det her en bygningsingeniør/konstruktør på stedet.
Formentlig er det et krav fra kommunens bygningsnemnd også.
Takk for input.
Det kommer til å være to bærende innervegger så maksimal spennvidde vil være 4,2m, så bjelkelaget blir 45x220 K24.
Konstruksjonen føler jeg meg sikker på, den er jo tross alt utprøvd. Men det blir nok et møte med en konstruktør, for å være på den sikre siden.
Det kommer til å være to bærende innervegger så maksimal spennvidde vil være 4,2m, så bjelkelaget blir 45x220 K24.
Konstruksjonen føler jeg meg sikker på, den er jo tross alt utprøvd. Men det blir nok et møte med en konstruktør, for å være på den sikre siden.
Medlem
· Västerbottens län
· 18 060 innlegg
Bjelkelaget kommer til å kunne holde sammen veggene, så strekkstagene trengs kanskje ikke.
Bjelkelaget må sitte ordentlig i veggen.
Protte
Bjelkelaget må sitte ordentlig i veggen.
Protte
Jeg er enig med protte.
Hvis bjelkelaget sitter ordentlig i nederdelen av takstolene, kan det antagelig erstatte dragerne.
Dragenes oppgave er jo å forhindre at takstolenes overrams og veggenes overkant bukter ut. Kan man erstatte dette med noe annet (et bjelkelag som holder det hele sammen), så skal det fungere.
Hvis bjelkelaget sitter ordentlig i nederdelen av takstolene, kan det antagelig erstatte dragerne.
Dragenes oppgave er jo å forhindre at takstolenes overrams og veggenes overkant bukter ut. Kan man erstatte dette med noe annet (et bjelkelag som holder det hele sammen), så skal det fungere.
Takk igjen for input.
Bjelkelaget skal jo sitte cc600, så i hvert "fack" tenkte jeg å bore gjennom ytterveggen og montere 16mm eller 20mm gjengestang med skive og mutter. Så det kommer til å være ordentlig forankret i den gamle konstruksjonen.
Bjelkelaget skal jo sitte cc600, så i hvert "fack" tenkte jeg å bore gjennom ytterveggen og montere 16mm eller 20mm gjengestang med skive og mutter. Så det kommer til å være ordentlig forankret i den gamle konstruksjonen.
På grunn av takhøyden på nye overetasjen vil bjelkelaget monteres 20-30 cm under knutepunktet takstol/vegg. Derav forsterkning med stolper fra takstol ned i bjelkelaget.Mikael_L skrev:Jeg er enig med protte.
Hvis bjelkelaget sitter ordentlig fast i nedre del av takstolene, kan det antagelig erstatte dragstagene.
Stagenes oppgave er jo å hindre at takstolenes overrammer og veggenes overkant kalver ut. Kan man erstatte dette med noe annet (et bjelkelag som holder det hele sammen) så skal det fungere.
Medlem
· Västerbottens län
· 18 060 innlegg
20-30 cm er ikke noe problem, veggen kommer ikke til å gi etter.
Protte
Protte
Liten oppdatering.
Dragstagene sitter ikke i takstolene som jeg først trodde, men i overkanten av veggen.
Da burde vel det nye bjelkelaget ta disse kreftene? Som dragstagene i dag tar. Bjelkelaget sitter ca: 50cm under dragstagene. Kommer uansett til å bygge til takstolene slik at de ser ut som en forhøyet rammeverkstakstol. Litt bukseseler og livrem.
Dragstagene sitter ikke i takstolene som jeg først trodde, men i overkanten av veggen.
Da burde vel det nye bjelkelaget ta disse kreftene? Som dragstagene i dag tar. Bjelkelaget sitter ca: 50cm under dragstagene. Kommer uansett til å bygge til takstolene slik at de ser ut som en forhøyet rammeverkstakstol. Litt bukseseler og livrem.
Klikk her for å svare