Jeg antar at det kreves en erfaren snekker eller byggkonstruktør for å planlegge ombygging av takstol. Bildet er lånt, men min loft ser lik ut, samme fagverkstakstol. Hvis man skulle begi seg ut på en loftsbygging, må jo takstolene bygges om til noe som ligner rammeverkstakstoler. Men siden takhøyden er meget beskjeden, lurer jeg på om det engang er mulig. Likevel har naboene klart det, hvis de nå har gjort det korrekt
Hvordan går man videre for å finne ut av dette? Spør snekkeren eller konstruktøren?
En del snekkere har sikkert kunnskapen og kan gjøre det på riktig måte.
Fordelen med å snakke med en konstruktør er at han har ansvarsforsikring for det han gjør, og at du kan få den dokumentasjonen som trengs til byggetillatelse/kontrollplan.
Vanligste måtene å bygge om er enten å gjøre om den til en annen type takstol eller å veksle av konstruksjonen med limtrebjelker.
Fordelen med å snakke med en konstruktør er at han har ansvarsforsikring for det han gjør, og at du kan få den dokumentasjonen som trengs til byggetillatelse/kontrollplan.
Vanligste måtene å bygge om er enten å gjøre om den til en annen type takstol eller å veksle av konstruksjonen med limtrebjelker.
Takk. Meg bekjent må kommunen informeres ved konstruksjoner i bærende deler. Og dermed trengs det sikkert at en konstruktør involveres.larsbj skrev:
Noen snekkere har sikkert kunnskapen og kan gjøre det på riktig måte. Fordelen med å snakke med konstruktør er at han har ansvarsforsikring for det han gjør og at du kan få den dokumentasjonen som trengs til byggesøknad/kontrollplan.
De vanligste måtene å bygge om på er enten å gjøre den om til en annen type takstol eller stive av konstruksjonen med limtrebjelker.
Klikk her for å svare