Tenkte gi meg på å bygge om en tilbygging selv. Det skal byttes ut skyvepartier mot vanlige vegger (omtrent 40% er allerede vegg), sette inn vinduer og tilleggsisolere (på innsiden) og sette et senket innertak. Sviller og yttertak er eksisterende, så det går som "fasadeendring" og ingen byggetillatelse trengs. Har likevel byggetegninger fra arkitekten.

Skal jeg lage nøyaktige målte tegninger på alt, eller gå på følelsen? Vet ikke hvordan det ser ut på et løst trehus faktisk, om snekkerne får målt hvor alle stendere skal stå nøyaktig for eksempel.

M -MH- skrev:
Tenkte å gå i gang med å bygge om en tilbygging selv. Det skal byttes ut skyvepartier mot vanlige vegger (ca 40% er allerede vegg), sette inn vinduer og etterisolere (på innsiden) og sette et senket innertak. Syller og yttertak er eksisterende, så det går som "fasadeendring" og ingen byggemelding trengs. Har likevel byggemeldingstegninger fra arkitekt.

Skal jeg lage nøyaktige oppmålte tegninger på alt, eller gå på følelsen? Vet ikke hvordan det ser ut på et bindingsverkshus faktisk, om tømrerne får oppmålt hvor alle stendere skal stå eksakt f.eks.
Jeg foretrekker å lage så nøyaktige tegninger som mulig. Jeg er litt bekvem av meg, og jeg foretrekker å sitte på en stol og måle en kinkig stender i datamaskinen fremfor å stå på en stige, holde meg fast med en hånd og med den andre prøve å få et målebånd til å hekte i et eller annet sted for å få et mål å sage etter.

Går det an å få så nøyaktige tegninger, og må jeg lære meg tegneprogrammet til ekspertnivå? :)

M -MH- skrev:
Går det att få så noggrana ritningar, och måste jag lära meg ritprogrammet til ekspertnivå? :)
Svar "ja" på begge... ;)

Jo, men nå ville jeg vite hvordan en praktiker gjør... ;)

M -MH- skrev:
Tenkte gi meg på å bygge om en tilbygging selv. Det skal byttes ut skyvepartier mot vanlige vegger (ca 40% er allerede vegg), sette inn vinduer og etterisolere (på innsiden) og sette et senket innertak. Syller og yttertak er eksisterende, så det går som "fasadeendring" og det trengs ingen byggetillatelse. Har uansett tegninger fra arkitekten.

Skal jeg lage nøyaktige målssatte tegninger på alt, eller gå på følelsen? Vet ikke hvordan det ser ut på et laftinghus faktisk, om snekkerne får utmålt hvor alle stendere skal stå eksakt f.eks.
Lafting er ingen byggesett så det finnes ingen utmerkede stendere, man må selv måle og sage.

I ditt tilfelle vil jeg nok si at en enkel skisse som viser hvor vinduene skal være, høyde og sidemål er nok. Samt om det er forskjellige størrelser på vinduene hvor de forskjellige størrelsene skal være.

Skissen kan også være grei når du skal kjøpe virke, for å beregne forbruket for hver lengde.

Grunnformen på huset har du jo allerede.

Slike ting fikser jeg lett uten tegning, det motsatte derimot kan kreve beregninger og tegning.

Plantegning av et hus i LibreCAD, viser soverom, entré og terrasse, med tekst om sittebenk og skap. Noen millimeter avvik i målinger.

Har dette i LibreCAD. Arkitekten tegnet opp, men det skiller noen cm her og der.

M mattoys skrev:
Løsvirke er ingen byggesett så det er ingen utmerkede lektere, men man må selv måle og sage.
Jeg mener om de får en tegning der målene for hvor hver lekt skal plasseres på svillen for eksempel er angitt, og så måler de opp for eksempel 8357 mm fra et hjørne og setter en lekt. Eller får de en detalj på hvordan hjørnene skal løses, og mål på hvor vinduene skal være, og så må de løse det øvrige selv?

M -MH- skrev:
Jeg mener om de får en tegning der målene hvor hver stender skal plasseres på svillen f.eks. er angitt, og så måler de opp f.eks. 8357 mm fra et hjørne og setter en stender. Eller får de en detalj på hvordan hjørnene skal løses, og mål på hvor vinduene skal være, og så får de løse resten selv?
Skal man bygge fra grunnen og har spesielle konstruksjoner der man skal hakke ut osv så trenger man naturligvis å vise det i en detaljvisning.

Ellers så setter man stenderverket med c-c 60.

Klikk her for å svare
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.