Tobbe.A
Hei!

På vår tomt har vi en pergola som vi nesten aldri bruker, p.g.a plassmangel tenker jeg nå å bygge den om til vedlager.

Tanken er at jeg skal kappe de bakre stolpene og deretter skape litt takhelling, slenge opp platetak eller tilsvarende og så kle inn veggene.

Pergolaen er 2,3x1,5 m, den er bygd av 70x70 og vanlig terrassebord 120x28. Hva tror dere, trenger jeg å forsterke den så den kan klare taket og evt snøvekt? Bor utenfor Göteborg.

Takk på forhånd!
//Tobbe

• En trepergola i hagen med blått bord og stoler under, omgitt av grønt gress og klatrende planter. Ved skal lagres her i fremtiden.
Åsa Lund
Veggene er ganske passe tette for en vedbod ;) veggen på baksiden helt perfekt tett.
Tak er det viktigste og bortsett fra det skal luften kunne blåse gjennom for å tørke veden.

• Liker
Tobbe.A
  • Laddar…
Sørg for at taket går ut minst 30 - 40 cm rundt om, dette forhindrer vanninntrenging med ca 80 %. Bra med armeringsnett, blåser gjennom. Når du stabler kanskje ny ved skal det være minst 5 cm mellom stablene så det kan blåse gjennom. Gjøres ved at på jevne mellomrom skyves en bit inn mot forrige stable som støtte, da beholdes mellomrommet på en god måte. Det med å forsterke taket, en stolpe på midten så blir det bra. For øvrig bra med fall på taket. Undertak/gulv, noen brukte lastepaller som legges på f.eks. betongplater. fungerer og lufter nedenfra.

• Liker
Tobbe.A
  • Laddar…
Tobbe.A
Takk for deres tips!

Jeg tenkte ha ganske luftige vegger, enten liggende ribber eller stående panel med ganske store glipper imellom, ev også åpent en bit nederst og øverst for at luften skal kunne blåse gjennom.

Armeringsnettene føltes litt vel luftige og jeg tenkte at det skulle gjøre at det kommer inn mye løv og annet bös, men det er kanskje bare uvitenhet fra min side?

B
Ordne litt helling på taket, og overheng. Tror det holder uten ytterligere stolper. Det er ganske grovt, Göteborg ligger langt sør (liten snølast) og det er jo bare en liten spennvidde.

I verste fall må du måke litt snø hvert 10. år?

Jeg ville ha satt på en enkel dør, og løs panel rundt om. Luftig, men så slipper man å se veden. Da trenger man heller ikke stable så nøye om man ikke vil, det ser ikke rotete ut uansett... men det er vel mer en smakssak.

Og naboen er vel ok med dette? En pergola er vel ikke byggemeldingspliktig, men vedbod blir jo det.

• Liker
BirgitS
  • Laddar…
Tobbe.A
B BSOD skrev:
Og naboen er vel ok med dette? En pergola er vel ikke byggesøknadspliktig, men vedbod blir jo det.
Naboen kastet opp det lageret som synes bak uten å si et ord. Det er nærmere enn 4,5 meter til tomtegrensen, så begynner han å krangle må han nok rive sitt lager ;)

Skap fall ved å bygge på eksisterende tak, for eksempel med lekter, legg plåttak. Klart!

Tobbe.A
F fribygg skrev:
Skap fall ved å bygge på eksisterende tak, f.eks. med lekter, legg platetak. Klart!
Ja, det blir jo enklere enn å kappe noe. Jeg har litt virke liggende. Vurderer å kaste opp en 45x70 lengst fram og en 28x45 på midten, alternativt sette en 45x70 på høykant lengst fram og ha en liggende 45x70 på midten.

S
Tobbe.A Tobbe.A skrev:
120x28
Holder sikkert, men fra et beregningsperspektiv er det vanskelig å si siden det ikke finnes noen materialegenskaper for terrassebord på samme måte som det finnes for konstruksjonsvirke, limtre etc.

Dine stolper på 70x70 vil i alle fall ikke knekke (beregnet på C14 konstruksjonsvirke).

• Liker
Tobbe.A
  • Laddar…
BirgitS
Tobbe.A Tobbe.A skrev:
Naboen slengte opp det skuret som synes bak uten å si et ord. Det er nærmere enn 4,5 meter til tomtegrensen, så begynner han å krangle må han nok rive skuret sitt ;)
Så du tenker la din vedbod gå som anneksskur?

• Liker
MetteKson
  • Laddar…
Åsa Lund
Plåt er ikke særlig pent. Prøv listetak kanskje om du har virke liggende?

Tobbe.A
BirgitS BirgitS skrev:
Så du tenker la din vedbod gå som bod?
Jeg antar at det klasses som bod?

Tobbe.A
Åsa Lund Åsa Lund skrev:
Plåt er ikke særlig pent. Prøv faltak kanskje hvis du har virke liggende?
Er helt enig med deg, hadde jeg hatt nok med virke hadde jeg kjørt på det. Jeg får se om jeg uansett må kjøpe mer, da kanskje det blir et faltak. (y)

• Liker
Åsa Lund
  • Laddar…
BirgitS
Tobbe.A Tobbe.A skrev:
Jeg antar at det klassifiseres som bod?
Man får jo bare ha en bod så det gjelder jo at du ikke vil ha en annen ved en annen anledning. Så bør man jo ha naboens samtykke skriftlig så det ikke blir problemer i fremtiden når naboen har blitt byttet ut.

Tobbe.A
BirgitS BirgitS skrev:
Man får jo bare ha en friggebod så det gjelder jo at du ikke vil ha en annen ved en annen anledning. Så bør man jo ha nabosamtykke skriftlig så det ikke blir problemer i fremtiden når naboen har blitt byttet ut.
Stemmer det der virkelig? Så lenge jeg ikke overstiger total flate på 15kvm så får jeg vel ha flere?

• Liker
MetteKson og 1 annen
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.