S
Tenkte bygge om en del av en gammel låve til en stall som tilfredsstiller dagens regler for høyde og slikt. Problemet er at takhøyden er bare 2,1m fordi det er bjelker i innertaket.

Først må vi rive en låve for deretter å rive 2 yttervegger på stallen og en innervegg. De nye veggene blir i lecablock 300mm. Problemet er at jeg må øke takhøyden der inne i stallen. Å grave ut er ganske utelukket.

Planløsning av ladeprosjekt med markerte seksjoner for riving og gjenoppbygging. Lilla indikerer riving, gul riving og gjenoppbygging, grønn er støping.

Denne delen av låven skal bli stall og dette er en av ytterveggene som skal rives. Låven til venstre har vi begynt å rive.
Gammel rød og mursteinsvegg av en lada som skal rives for stallombygging, med markert seksjon for ombygging.

Den bakre langsiden på stallen er av nyere sort og er murt liksom andre delen av låven som ikke skal være stall.
Innvendig del av en gammel lada med to vinduer og løse metallgitter på gulvet, planlegges ombygging til stall med ny lecamurvegg.

Langsiden av de ytterveggene som skal rives og gjenoppbygges.
Innvendig bilde av en gammel låve som skal ombygges til stall; viser lave bjelker, jordgulv, og diverse gjenstander og verktøy lagret rundt.

Takstolene i dag... de hviler på bærbjelker som er låst med bjelkene som i dag ligger for lavt til at man skal kunne ha stall slik som det ser ut nå.
Innvendig takstruktur av en gammel låve med bjelker i taket, sett fra innsiden. Mulig renoveringsobjekt for ombygging til stall.

Stalldelen av låven med tenkt omkonstruksjon. Høyre side er kommende gavl i leca og til venstre så fortsetter låven selv om det ikke er med på tegningen.
Tegning av planlagt ombygging av lada til stall, med markerte bjelker i forskjellige farger for å illustrere konstruksjonsendringer.

Blå bjelke er den jeg vil kappe og som er kappet på bildet. Tanken er at jeg med rød, lilla og rosa konstruksjon skal kunne gjøre dette.
Diagram som viser ombyggingsplaner for stalldel av en låve med fargede bjelker, leca vegg og eksisterende teglsteinvegg.

Stallen sett fra siden, håper dere forstår mine fine tegninger :)
Byggetegning av et planlagt stallprosjekt, viser bjelker i ulike farger med blå som er kappet. Murvegger i lecablokk er også avbildet.

Kan jeg gjøre dette uten at det raser sammen? Finnes det en bedre løsning tro? Trenger all hjelp på veien her for jeg føler at det er litt vann over hodet akkurat nå...

Som jeg ser det så vil du med din løsning ha en betydelig sterkere konstruksjon om du gjør så, jeg er usikker på om pelarna trengs overhodet. Men det ville jeg nok bedt noen regne på. Jeg hadde flyttet opp hanbjälken til ønsket høyde og deretter forsterket overarmen ved å skru og lime fast en 1tums plack av passende bredde på hver side.

De kappede blå bjelkene har også som oppgave å holde sammen bygningen, slik at krefter fra takstolene ikke presser ut veggene.

Når bjelkene er kappet, blir det i stedet søylenes oppgave å ta opp de utoverrettede trekkreftene. Siden de også er belastet ovenfra, vil det dermed stilles ganske store krav til deres evne til å motstå knekk. Dermed må søylene først og fremst være stive i den retningen (utover).

Fest den lilla bjelken ordentlig i takstolene. Med denne ekstra hanebjelken vil de utoverrettede kreftene på veggene reduseres betydelig.

Man kunne også tenke seg å la de rosa skråstiverne fortsette skrått ned til de blå bjelkene for å stive opp konstruksjonen ytterligere.

Kan nevne at låven min er bygd akkurat slik som du foreslår, og den har stått i 101 år.

S
mycke_nu skrev:
De kappede blå bjelkene har også til oppgave å holde sammen bygningen slik at krefter fra takstolene ikke presser veggene ut.

Når bjelkene kappes, blir det i stedet stolpenes oppgave å ta opp de utadrettede dragkreftene. Ettersom de også er belastet ovenfra, vil det dermed stilles ganske store krav til at de motstår knekk. Dermed må stolpene først og fremst være stive i den retningen (utad).

Fest den lilla bjelken ordentlig i takstolene. Med denne ekstra hanebjelken vil de utadrettede kreftene på veggene reduseres betydelig.

Man kunne også tenkt seg å la de rosa skråstivene fortsette skrått ned til de blå bjelkene for å stive opp konstruksjonen ytterligere.
Bra tips, eneste er at den lilla bjelken ikke ligger i fase med takstolene. Men det går an å løse på denne måten, hva tror du?

Den blå bjelken øverst på den røde stolpen holder for så vidt takstolene også.

Tverrsnitt av en bygning med fargede bjelker og takstoler, inkludert en kappe bjelke. Ny vegg i leca og eksisterende teglvegg er også vist.
Byggtegning viser blå balker som ikke er i linje med grønne takstoler, over en vegg med murstein.

Har du sjekket hva helt nye takstoler koster? Din konstruksjon er ganske så avansert og kan bli kostbar. Ring en takstolprodusent og be dem regne på nye, ikke umulig at det blir billigere pluss at du da får en konstruksjon som er CE-merket (alltid bra med tanke på forsikring)

• Liker
mycke_nu
  • Laddar…
La de rosa gå helt opp til øvre gule og møtes der ved midten. Ikke noe merkverdig og ofte enkelt å sette to på hver side av eksisterende deler i lengderetningen. Velg ingen overdreven dimensjon på disse og bolte med gjennomgående i punktene de passerer og spikre noe kloss imellom der de ligger parallelt for å stive dem opp.

Veldig enkelt å jobbe slik og så kappe ned det som skal bort, og dine nye stønner trengs ikke da heller, blir mest i veien ser det ut som. Din nye nedre gule skal du sette på plass, blir veldig bra og mange låver er bygd på lignende måte.

Og se som mycke_nu skrev til at rosa og grønn (blå) er sammenbundet nede ved veggen slik at kreftene som presser utover håndteres.

S
GK100 skrev:
La de rosa gå helt opp til øvre gule og møtes der ved midten. Ikke noe bemerkelsesverdig og ofte enkelt å sette to på hver side av eksisterende deler i lengden. Velg ingen overdreven dimensjon på disse og bolte med gjennomgående i punktene de passerer og spikre noen klosser imellom der de ligger parallelt for å stive opp dem.

Veldig enkelt å jobbe sånn og så kappe ned hva som skal bort, og dine nye støttene trengs ikke da heller, blir mest i veien ser det ut som. Din nye nedre gule skal du sette dit, blir veldig bra og mange lader er bygget på lignende måte.
Det går vel ikke, de blå bjelkene er jo ikke i linje med takstolene.
Byggtegning viser blå balker som ikke er i linje med grønne takstoler, over en vegg med murstein.

S
bonnen skrev:
Har du sjekket hva helt nye takstoler koster? Din konstruksjon er ganske så avansert og kan bli kostbar. Ring en takstolprodusent og be dem regne på nye, ikke umulig at det blir billigere pluss at du da får en konstruksjon som er CE-merket (alltid bra med tanke på forsikring)
Låven er 300 kvm stor og sitter sammen med to andre 300 kvm´s låver. Vi river en, men taket sitter også sammen med den andre låven. Så å demontere 500 kvm eternitt for å bygge om takstolene eller bytte taket delvis føles kanskje ekstremt. Skal tenke på det, dvs bygge om taket delvis.

DanielF skrev:
Det går vel ikke, de blå balkene er jo ikke i linje med takstolene.
[bilde]
Det går sikkert utmerket på et eller annet vis, takstolenes deler er forhåpentligvis i plan med seg selv sett tvers langs retningen på bygget. Det er ikke noe merkverdig å fikse dette med tanke på hva man ser på dine bilder, finnes ingen "bonnsnekker" i traktene? Og om jeg ser på dine farger igjen så er det gul, grønn, rosa som binds til brun langsående bjelke.

Som jeg ser det ikke noe større jobb å gjøre dette og også lett å fikse trinnvis, takbytte kan du jo gjøre en annen gang.

S
Er det slik du mener?

Tverrsnitt av byggkonstruksjon med ny vegg i leca, eksisterende teglvegg og støpefot for ekstra støtte, med farger for å markere ulike deler.

Ja, i prinsippet så. Må jo tilpasses etter detaljer i eksisterende og hvordan man vil ha det innendørs.

S
Vurderte at bærbjelken ikke bare kan sitte der selv, så kanskje dette blir bra?
Illustrasjon av takstruktur med bjelker i rosa, grønt og gult. Ny vegg i leca og eksisterende teglvegg vises. Ekstra støtte støpes.
Byggtegning av en veggkonstruksjon med rød bærplate og grønne stolper, satt over en murvegg.

Sørg for å forankre takstolene skikkelig i bæringsbjelken, ellers blir det innoverrettede krefter.

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.