Hei.
Det er slik at jeg og kjæresten min vurderer å starte et husbygging som vi i fremtiden kan bo i. Det vi har tenkt oss er et 1-etasjers hus eller et 1½-etasjers hus (eventuelt bare med loft på andre planet) på ca 120-150 kvm.

Verken jeg eller han kan egentlig noe om husbygging, men heldigvis er vi begge veldig handy, og han er utdannet elektriker. Dessuten er både faren min og stefar min erfarne når det kommer til å bygge hus siden de begge har bygget minst ett hver. For øvrig har vi mange kontakter både innen VVS-elektrikere-byggematerialer-maler-kunnige venner osv.

Men jeg vil uansett være så godt forberedt som mulig, og det er derfor jeg appellerer til dere kjære som kan lære meg noe. Jeg lurer nemlig på tusenvis av ting:
Hvor lang tid kan man regne med at det tar å bygge et hus? (selv med 3 personer eller med et firma)
Omtrent hvor mye kan det koste?
Hvor mye penger kan man spare hvis man gjør alt innvendig selv samt maler fasaden? (gjelder ikke oppføring av vegger)
Hva kan det koste å føre inn en varmekilde, bredbånd, avløp samt vann til en tomt?
Er det mulig å støpe grunn hele året?
Hva anbefaler dere, å bygge alt selv i løsvirke som man kjøper selv eller å få alt tilsendt med beskrivelse osv. og bygge etter den?

Så vil jeg også høre andre gode forslag og tips fra alle som har erfaring med å bygge hus!
Oi, nå ble det en lang tekst, så vi starter slik, håper noen orker å lese og takk for svar! :)

Tyresö
Spørsmålet om byggetiden...skal jeg da svare hvor langt et snøre er? Si, mellom 10 måneder og 1,5 år om dere jobber heltid med prosjektet.

Hva dere tjener på å gjøre alt innvendig...Dere tjener nok på det, til at det er verdt det - Det er verdt det, definitivt.

Grunnarbeidet blir bare unødvendig dyrt hvis dere skal gjøre det midt på vinteren med tele - men å støpe en plate, gjør man (jeg) ned til minus 20 grader - betongen klarer kaldere temperatur, men ikke jeg.

Dere skal ikke gi dere på å støpe selv hvis det er kaldere enn 5 minus pga kulden stiller høyere krav til yrkesferdigheten og erfaringen med betongen.

Kjøp ferdig byggesett, det blir til slutt billigst og minst trøbbel.

Et veldig godt tips som alle på forumet garantert vil være enige med meg om: Husbygget vil ta 4 ganger lengre tid å bygge og det vil koste 3 ganger mer enn hva dere tror.

Den regneformelen gjelder alt som bygges og den rammer alle som bygger.

Hus koster 10000 - 30000/m². En annen tommelfingerregel er at det tar 10 timer for en snekker per m². Du tjener ingenting på å male eller snekre selv, men du sparer kanskje 350-500 kr per time som du slipper å betale til noen andre. Derimot må man som amatør regne med at det som tar en yrkesperson en time i enkelte tilfeller kan ta deg to, tre timer eller enda mer. "Installere varmekilde"? Er det fjernvarme du tenker på? Du får høre med det aktuelle fjernvarmeselskapet. Det samme gjelder bredbåndet. Kommunalt vann og avløp pleier å ha en tilkoblingsavgift på litt over 100 000, men det kan selvsagt variere både opp og ned. Hør med kommunen din. Tenk også på at dette kun er en "medlemsavgift". Den fysiske tilkoblingen kommer i tillegg. Strøm vil dere sannsynligvis ha. Det pleier å dreie seg om en 20-25000 i tilkoblingsavgift. Fasttelefon koster fra 10000 og oppover. (I enkelte tilfeller har det dreid seg om hundretusener av kroner.) Personlig foretrekker jeg lafting, men det kommer mye av at jeg synes det er gøy å snekre. Hvis målsettingen er å få til et hus så raskt som mulig, er det sikkert bedre med et byggesett. Men om det finnes byggesett med "beskrivelser" til hus større enn små boder vet jeg ikke. Å starte et husbyggingsprosjekt er ofte det mest komplekse (og dyreste) prosjektet en vanlig person gir seg ut på i løpet av livet. Å bare gi tips helt tilfeldig er ikke så meningsfullt. Når dere har studert og lest opp, kan dere begynne å stille mer konkrete spørsmål. Da blir det lettere å gi konkrete tips.

Enig med "andersmc" i det han skriver. Tidsbruk kan jeg gi et eksempel fra livet, rive alt unntatt tømmerstokkene og skorsteinen på 80 m2 torp over 100 år gammelt, så bygge på over 80 m2 på tvers (huset ble som et kors) inkl. alt med elektrisk oppvarming. Det tok svigerfar fulltid, far deltid og meg selv all ledig tid som fantes inkl. netter noen ganger nesten et år. Vi begynte å rive 1/8 og flyttet inn torsdag før sankthansaften året etter. 1 1/2 plan, bygd i reisverk med torpargrunn etter egen tegning i egen regi. Gubbene hadde bygd flere hus før, men for meg var det mitt første. Leide bort rørleggerarbeid og trekk/tilkobling av el, men trakk alle rørene selv.

Takk for svaret og fortsett gjerne med å hjelpe til, kommer på mer etter hvert :)

så altså kan man regne med 10 timer per kvm, er det totalt for hele huset da eller bare innvendig man regner på det? og at i så fall å bygge et hus i løsvirke eller med byggesett man har regnet med da?

Tenk nå på at det der bare er en tommelfingerregel. Men man pleier å mene snekerarbeidene for et reisverkshus.

En byggesett fra for eksempel Fiskarheden tror jeg på hvis man er litt hendig, å bygge selv i løsvirke er jo det klart morsomste i hele prosjektet, men det kreves at man er ganske sta:)

Har for øvrig ikke bygget noe nytt, men bygget om en sommerhytte og holder nå på med en ny om/til bygging av tidligere sommerhytte...

Klikk her for å svare
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.