Hei.

Svigermors trapp opp til verandaen er i dag rene dødsfaren, bratt og i dårlig stand. Tenkte derfor, vil man ligge godt an der, så fikser man en ny før noen faller og brekker seg.

Har aldri gjort dette før, men tenkte, hvor vanskelig kan det være...

Forutsetningene er at verandaen/gangbrua er i tre. Trappen er festet der og går ned til en støpt plate. Tenkte prøve å feste den i treverandaen og så eventuelt bare bore hull i platen for å sette i noen slags plugger som man borer hull for i vangestykket.

Legger ved et bilde med det jeg tror er alle opplysninger.

3D-tegning av en trapp med støttemål, stegdimensjoner, og høyder mellom trinn. Bygd i tre over en lengde på 1500mm og høyde på 1000mm.

Hvordan ser det ut? Vil jo ikke bygge den ferdig for å så innse, pokker, det der ble ikke bra... Som tillegg har jeg skjult det ytterste stykket for å gi et bedre bilde.

Det trappen lener mot er tre i virkeligheten og verandaen er i høyde med den delen, altså 1000mm fra bakken.

Når man skal tegne en trapp, letter det planleggingen om man bruker den såkalte trappeformelen. Denne sier at forholdet mellom trinn (b) og opptrinn (h=høydemålet mellom hvert trinn) bør være 2h+b=60-63 uttrykt i cm. Hvis trinnene dine er 25 cm, bør altså opptrinnet være 17,5-19 cm. Du ligger altså litt i underkant på høyden/har for liten dybde i trinnene. Om du øker trinnenes dybde til 27-30 cm og beholder høydemålet, blir trappen bedre å gå i.

Ser bra ut.

justusandersson skrev:
Når man skal tegne en trapp, letter det planleggingen om man bruker den såkalte trappeformelen. Denne sier at forholdet mellom plantrinn (b) og opptrinn (h=høydeforholdet mellom hvert plantrinn) bør være 2h+b=60-63 uttrykt i cm. Om dine plantrinn er 25 cm bør altså opptrinnet være 17,5-19 cm. Du ligger altså litt i underkant på høyden/har for lite dybde i trinnene. Om du øker plantrinnenes dybde til 27-30 cm og beholder høydeforholdet blir trappen bedre å gå i.
Da burde det at trappen kommer til å bli lengre?
For å gjøre plantrinnene lengre burde jo ikke regnes, altså er det ikke bare den synlige delen man regner hvis man ser trappen rett ovenfra? Så om trinnet er lengre inn under ovenstående trinn så regnes det ikke?

Illustrasjon av trapp med to plansteg, der hvert steg er 250 mm dypt, viser endring i trappens helling ved planlegging av trappelengde.

Prøvde tidligere å ha trappen med ett trinn mindre, men da ble den så rasende bratt igjen.

Den støpte delen ligger jo der den ligger så å si.

Sist redigert:
Når man tegner trapper prøver man å få en komfortabel steglengde og ikke for bratt helling. Feiltegnede trapper er irriterende. Trinnplatens dybde pleier man å måle fra trinnnese til trinnnese, så å skyve inn trinnplatene under hverandre er ingen god løsning hvis man ikke gjør dem ekstra dype. Du har sikkert gjort en riktig vurdering når det gjelder antall trinn. Jeg pleier selv når jeg tegner utetrapper å prøve å holde meg i nærheten av 17 cm som trinnhøyde. Hvis det er mulig bruk to 45x145 bord som trinnplate og skyv dem 3 cm innenfor neste trappnese, så tror jeg du blir fornøyd med resultatet.

Der du har tegnet at man måler er korrekt. Steglengden er fra forkant steg til forkant steg. Høyden er ingenting å snakke om. 166 er perfekt. Som Justsus skriver bør steglengden være litt større enn du har planlagt. Gå opp til 145+145 så blir den bra.

Jeg har et helt annet synspunkt. Du har tegnet med påliggende vangstykker. Det er fint. Kan føles enkelt. Men det suger om vinteren når man skal få bort snø og is. Vurder underliggende vangstykker med kiler å spikre trinnene på i stedet. Det blir fint det også.

Mvh Findus

• Liker
Joak
  • Laddar…
Det kan jeg gjøre på alle plan unntatt det øverste da der finnes en planke i veien, se bildet der jeg har malt rødt.
166,75mm som det blir er jo likevel ganske nærme 170mm, så jeg tror det blir ganske bra. Og jeg synes 45mm tykt burde holde trykket når det ikke er bredere enn 950.

3D-modell av trappestruktur med en rød markering som viser brädan som hindrar byggingen av det översta trinnet.

Utmerket.
Jeg har bygget to slike trapper som står stabile i ubehandlet tre. Jeg har imidlertid lagt til et trinn i samme høyde som øvre bro nivå, og det gjør at vangebitene kan gå over broflaten. De kan sages slik at de støtter seg på broflaten. Da forsvinner nødvendigheten av å sette pigg på foten for å unngå at trappen raser ned. Min trapps føtter står på kuvede små brostein som gjør at fuktigheten kan ventileres bort litt. Ellers kan man kle inn foten med syllpapp (ikke like pent).
Jeg ville valgt smalere trinnplanker, kanskje 3 st 45x75, da blir ujevnhetene mindre når de vrir seg.
Jeg har skråspikret mine trinnplanker mot vangebitene med halvknekte 4-toms spiker. De har imidlertid en tendens til å krype ut etter 2-3 år, så jeg må banke dem inn iblant.
Svake punkt er de bitene du kaller støtte. De ville jeg sjekket iblant.
Jeg ville absolutt bygget i bra ubehandlet tre. Så mye bedre i fargen og mot små nakne føtter.
Et kryss-stag på undersiden gir mye bedre stabilitet.
Lykke til!

findus42 skrev:
Der du har tegnet at man måler er korrekt. Steglengden er fra forkant trinn til forkant trinn. Høyden er ikke noe å snakke om. 166 er perfekt. Som Justsus skriver bør steglengden være litt større enn du har planlagt. Gå opp til 145+145 så blir den bra.

Jeg har et helt annet synspunkt. Du har tegnet med utenpåliggende vanger. Det er pent. Kan føles enkelt. Men det suger om vinteren når man skal få bort snø og is. Vurder underliggende vanger med kiler å spikre trinnene på i stedet. Det blir pent det også.

Mvh Findus
Jeg har vurdert det der med underliggende, men det føltes litt omstendelig...
Og trappen som har vært der de siste 15+ årene har utenpåliggende :)

En tanke, ville det fungere med 34x145?
Bruker jeg det så burde jo verdiene med steghøyden bli innenfor de "reglene" som finnes...

34 mm tykt virke blir nok for svakt til den aktuelle bredden hvis man ikke forsterker på undersiden på noen måte. Ønsker man å lage en skulpturelt vakrere trapp bør man ha noe inntrukne vanger som ligger under trinnene samt også stusstrinn som lukker vertikalt. Men det er kanskje overkurs. Samlet sett synes jeg det har blitt fremført mange gode synspunkter.

justusandersson skrev:
34 mm tykt virke blir nok for spinkelt til den aktuelle bredden om man ikke forsterker på undersiden på en eller annen måte. Vil man lage en skulpturelt vakrere trapp bør man ha noe tilbaketrukne vanger som ligger under trinnene samt også opptrinn som lukker vertikalt. Men det er kanskje overkurs. Samlet sett synes jeg det har kommet mange gode synspunkter.
Med et vertikalt opptrinn på min konstruksjon så blir den vanskelig å holde ren.
Tror jeg nøyer meg med min tanke, ellers får jeg vel bygge en annen modell.

Ja, jeg er gledelig overrasket over alle tipsene som har kommet inn :)

Klikk her for å svare
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.