Skal bygge ned halve taket i teknikrom og grovkjøkken (for skjult føring av ventilasjon mm) og får ikke inn i hodet hvordan jeg skal ramme det opp smidig. Har montert glattpanel langs hele skråtaket for isoleringens skyld festet i kertobjelker c/c 1200. Den rette delen av det nedbygde taket går mot en bærende innervegg (120x45). Har tegnet en strek på bildet omtrent der taket skal være, målet på den rette delen er ca 170 cm. Taket skal kles med gips.
Noen som enkelt kan forklare hvordan jeg løser oppbyggingen av dette?
Takk på forhånd!
/Macke
Noen som enkelt kan forklare hvordan jeg løser oppbyggingen av dette?
Takk på forhånd!
/Macke
Skal jo ikke kalle meg proff i det hele tatt, men jeg ville skaffet meg en plate som jeg kan feste mot spikerlekten nedenfor. Platen bøyes så i riktig vinkel og så fester man ytterkanten på gipsplatene der (både flate og skråtaket). Dette gir en solid skjøt der. For flataket ville jeg hengt opp en passende regel, for eksempel 45X70 vinkelrett mot takstolene. Det finnes gode beslag for det, slik at man får den loddrett. Deretter fester man bare mer 45X70 mellom denne reglen og veggen.
"Bare" tilpass høyden på reglstammen slik at den pluss spredning blir i samme høyde som festplaten
"Bare" tilpass høyden på reglstammen slik at den pluss spredning blir i samme høyde som festplaten
Medlem
· Västragötaland
· 870 innlegg
Vi bygde inn vår ventilasjon som en firkantet boks mot veggen øverst i det spisse hjørnet, det er vel den vanligste måten for denne typen installasjon. Skulle tro at du får vanskelig for å få taket bra, har nok lett for å sprekke i skjøten.
Klikk her for å svare