Hei!
Jeg har en idé om å sette en myggnettsrull med en stang i, og i den ene enden av stangen sitter det en motor som roterer stangen slik at myggnettet rulles ut. Kommer til å bygge alt selv, men jeg trenger hjelp med å finne en motor. Må det være 230 eller finnes det med batteri?

takk på forhånd!
// Adde

Hei,
Høres ut som et morsomt prosjekt, men med betydelig (!) flere fallgruver enn bare motorvalget.
F.eks.:
- Hvordan kontrollerer du motoren?
- Hvordan sikrer du endestopp?
- Hvordan sørger du for at myggnettet er tilstrekkelig stivt for å ikke vikle seg?

Generelt ville jeg tro at en asynkronmotor på 230v ikke er det rette valget. De er store og ofte ikke bygget for å reguleres så presist som du ønsker, men heller for å konstant snurre (i f.eks. en sirkulasjonspumpe osv.)

Men vanlig børsteløs motor, med tilhørende kontroller og et lite arduinoprosjekt kunne være en løsning. Da kan du enten ha noen mikrobrytere som endestopp (i hvert fall oppover) men også teste deg frem til hvor mange omdreininger motoren skal snurre for å ha "helt uttømt nett" og programmere inn et stopp der.
Vil du kjøre manuelt, kan man jo koble en knapp man konstant må holde inne også da.

Vil du bygge mer analogt så fungerer vel en lavstrømsmotor (12v, 5v osv?) med eventuell utveksling og så en knapp for opp og ned på et lite kort. Kanskje blir det enklere, men ikke like fleksibelt som den digitale løsningen. Da må man selv holde styr på stoppene.

Eller hvorfor ikke ta en Ikea fyrtur/kadrilj gardin og bytt ut stoffet med myggnetting. Batteridrevet, fjernkontroll eller appstyrt, alternativt via Google Home. Finnes det ingen passende bredde så går det an å kutte dem ned. Det går sikkert også an å utvide i og med at du uansett bytter stoff.

• Liker
klaskarlsson
  • Laddar…
Klikk her for å svare
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.