Hei

Jeg har tenkt å oppføre et attefallshus/bod på tomten som skal være oppvarmet året rundt. På så pass små hus blir jo veggtykkelsen veldig avgjørende, og jeg har derfor fundert på hvordan jeg kan få disse så tynne som mulig. Skal jeg bygge med konvensjonell isolasjon (mineralull) vil veggene lande på ca minst 190mm.

Jeg skulle helst få tak i sandwichelementer, men det er ikke helt ukomplisert og billig for et så lite prosjekt, og da vekket det tanken å lage en egen vegg etter sandwichprinsipp. Hva tror dere om følgende konstruksjon:
Cembrit fibersement/45mm kingspan PIR+metallregler/kingspan 45mm PIR/Gyproc Habito. Tanken er at jeg hel-limer hvert lag i de andre og krysslegger PIR-isolasjonen. Dette bør gi følgende fordeler:
-Sterkt
-Vedlikeholdsfritt
-Ingen kuldebroer
-Tynn vegg, kun 110mm med rimelige isolasjonsverdier.

Nå er spørsmålet om dette vil fungere i praksis? Jeg bør med disse materialene ikke få noen muggproblemer, og det bør uten problemer være tilstrekkelig sterkt til å bære taket...eller? Jeg er klar over at dette kanskje ikke er den mest økonomiske løsningen, men det gir likevel ca 1,4m2 mer på en bod.

Hva tror dere på forumet? Kan dette være en idé eller er det bare å skrote?

B
Om det holder kommer vel an på hvilke metallstendere du har? Metallstendere brukes vel mest som ikke-bærende innervegger?

Viktigst er å få til ventilasjon i hvilket fall.

Jeg ville heller bygge med en velprøvd byggemetode og enten få noe dårligere isolasjonsegenskaper eller litt tykkere vegg.

Har du regnet på hvor mange kWh per år du tjener på å bygge sånn her sammenlignet med å bygge litt mer tradisjonelt?

Sandwich paneler og element plate-isolasjon-plate fra f.eks. Lindab eller Kingspan gir nok den tynneste veggen.

De finnes både som takelement og vegg eller samme for begge. De er designet for å monteres på et rammeverk, kanskje kan det være nok med noen stolper på en liten hytte, eller så bygger man en tynn type 70mm vanlig bærende reisverksstamme og deretter paneler på utsiden.

• Liker
Cuzzoss
  • Laddar…
Skal du bygge et attefallshus med 100mm sandwichpanel med kjerne av pir isolering og plater som overflatebelegg på inn- og utsiden, trenger ikke panelen monteres på noen stålkonstruksjon hvis panelene monteres stående og du ikke har store glasspartier i veggen.

B BSOD skrev:
Om det holder avhenger vel av hvilke metallstendere du har? Metallstendere brukes vel mest som ikkebærende innervegger?

Viktigst er å få til ventilasjon i alle fall.

Jeg ville heller bygget med en utprøvd byggemetode og enten fått litt dårligere isolasjonsegenskaper eller litt tykkere vegg.

Har du regnet på hvor mange kWh per år du sparer på å bygge slik sammenlignet med å bygge litt mer tradisjonelt?
Jeg har ikke regnet på mengden kwh i forskjell, ender på en u-verdi rundt 0,25 med PIR og skal jeg ha omtrent samme tykkelse med mineralull ender jeg på 0,54 i U-verdi. Har lett, men ikke funnet noen kalkulator hvor man kan taste inn kvadrat samt geografisk område og U-verdi. De fleste er for vinduer.

Selv om det ikke skiller noen astronomiske summer per år i kostnad, tenker jeg likevel at det blir en ganske stor komfortforskjell.

Jeg tenker også at vanlige metallstendere bør være tilstrekkelige for 15m2 tak, når veggen er ferdig montert bør bæringen bli ganske god.

Sist redigert:
Finnes det noen sted hvor man som privatperson kan få tak i mindre mengder sandwichpaneler i litt forskjellige standarddimensjoner? Er helt med på hvordan man bygger men har ikke helt funnet noe sted å kjøpe dette?

• Liker
Cuzzoss
  • Laddar…
Hei Liljeros.

Skrot ikke... enda.
Men for det første, kjøp ikke fra Kingspan... de er dyrest.
Dessverre har de kjøpt finske SPU som var Nordens største produsent tidligere, så nå har de typ null konkurranse.
Kanskje kan du kjøpe mindre kvanta gjennom en forhandler av Balex produkter.
https://balex.eu/en/
Har selv kjøpt to lastebiler 160mm PIR-plater fra dem og byttet all isolasjon i mitt eget hus. Bra.
Du kunne absolutt lage en egen sandwichkonstruksjon med fibersement (helst på både inn- og utside). Finnes som ferdige løsninger, f.eks. ZIP-element. https://zenergy.se/zip-element/

Dog forstår jeg ikke helt hvordan du tenkte med stenderne... kan du tegne det opp?

Og hvordan skal du forankre? Grunn?

Fukt blir det ingen steder uansett!

Akkurat, sjekk også med Finnfoam (finnfoam.se)

B
L Liljeros skrev:
Jeg har ikke regnet på mengden kwh i forskjell, lander på en u-verdi rundt 0,25 med PIR og skal jeg ha omtrent samme tykkelse med mineralull lander jeg på 0,54 i U-verdi. Har lett men ikke funnet noen kalkulator der man kan taste inn kvadrat samt geografisk område og U-verdi. De fleste er for vinduer.

Selv om det ikke skiller noen astronomiske summer per år i kostnad så tenker jeg likevel at det blir en ganske stor komfortforskjell.

Jeg tenker også at vanlige metallstendere bør være tilstrekkelige for 15m2 tak, når veggen er ferdigmontert bør bæringen bli ganske god.
Skal man finregne, så bør man bruke energiindeks. Men det tar SMHI betalt for å levere, så mange bruker jo graddager for å få en følelse for energiforbruk.

Stockholm har ca 3000 graddager per år. Hvis ditt u-verdi er ca 0.54 tror jeg energiforbruket blir ca 0.54 x 3000 x 24 /1000 = 43 kWh/kvm veggflate. Om du har ca 60m2 veggflate så blir det jo ca 2500 kWh/år, og rundt halvparten så høyt energiforbruk med den energieffektivere veggen. Varmer du med en luft-luft VP, så burde det være typ 500 kr per år i forskjell i driftskostnad.

Det var en stund siden jeg regnet graddager, jeg kanskje mistet noen enheter i beregningen.

Jeg er ikke så sikker på at du merker det på komforten. Men jeg kan ta feil. Et dårlig vindu gir jo merkbart kaldtrekk, men da er jo u-verdien sikkert et godt stykke over 2,5. Vi har 3-lagsvinduer med u-verdi på 0,9, og jeg pleier ikke å tenke på kaldtrekk (jeg har ingen elementer under vinduet). Men jeg er kanskje ufølsom? Husker at de gamle 2-lagsvinduene som satt før ga forferdelig kaldtrekk om vinteren.

Her kommer en principskisse på hvordan jeg har tenkt det.

Principskisse av konstruksjon med metallregel, fibersementplate, PIR-isolering, hardgipsskive, lim og fogskum for byggprosjekt.

B BSOD skrev:
Skal man finregne, så bør man bruke energiindeks. Men det tar SMHI betalt for å levere, så mange bruker jo graddager for å få en følelse for energiforbruk.

Stockholm har ca 3000 graddager per år. Om din u-verdi er ca 0.54 tror jeg energiforbruket blir ca 0.54 x 3000 x 24 /1000 = 43 kWh/kvm veggflate. Om du har ca 60m2 veggflate så blir det jo ca 2500 kWh/år, og rundt halvparten så høyt energiforbruk med den energieffektivere veggen. Varmen du med en luft luft vp, så burde det være typ 500kr per år i forskjell i driftskostnad.

Det var en stund siden jeg regnet graddager, jeg kanskje mistet en enhet i beregningen.

Jeg er ikke så sikker på at du merker det på komforten. Men jeg kan ta feil. Et dårlig vindu gir jo merkbart kulderas, men da er jo u-verdien sikkert et godt stykke over 2.5. Vi har 3 glassvinduer med u-verdi på 0.9, og jeg pleier ikke å tenke på kulderas (jeg har ingen radiator under vinduet). Men jeg kanskje er ufølsom? Husker at de gamle 2 glassvinduene som satt før ga forferdelige kulderas vinterstid.
Takk, vår gavlvegg er av 20cm lettbetong med en PIR+Gips kombiplate montert på innsiden. Denne veggen gjør at rommene oppleves som kaldere enn de er til tross for at de er normalvarme, dette til tross for en U-verdi på rundt litt under 0,6. Veggene blir f.eks. veldig kalde selv om det er drøye 5 grader utendørs.

L Liljeros skrev:
Hei

Jeg har tenkt å oppføre et attefallshus/bod på tomten som skal være oppvarmet året rundt. På så små hus blir jo veggtykkelsen veldig avgjørende, og jeg har derfor fundert på hvordan jeg kan få disse så tynne som mulig. Skal jeg bygge med konvensjonell isolasjon (mineralull) vil veggene ende på ca minst 190mm.

Jeg skulle helst få tak i sandwichelementer, men det er ikke helt ukomplisert og billig for et så lite prosjekt, og da ble tanken vekket om å lage en egen vegg etter sandwichprinsippet. Hva tror dere om følgende konstruksjon:
Cembrit fibercement/45mm kingspan PIR+metallstendere/kingspan 45mm PIR/Gyproc Habito, Tanken er at jeg hel-limer hvert lag inn i de andre og krysslegger PIR-isoleringen. Dette bør gi følgende fordeler:
-Sterkt
-Vedlikeholdsfritt
-Ingen kuldebroer
-Tynn vegg, kun 110mm med rimelige isolasjonsverdier.

Nå er spørsmålet kommer dette til å fungere i praksis? Jeg bør med disse materialene ikke få noen muggproblemer, og det bør uten problemer være tilstrekkelig sterkt til å bære taket...eller? Jeg er klar over at dette kanskje ikke er den mest økonomiske løsningen, men det gir likevel ca 1,4m2 på en bod.

Hva tror dere på forumet? Kan dette være en idé, eller er det bare å skrote?
Hwj, har nøyaktig samme fundering. Gjorde du dette og ble fornøyd!?

• Liker
Cuzzoss
  • Laddar…
Rabbithole Johannes Carlsson skrev:
Sandwich paneler og element plåt-isolering-plåt fra f.eks. Lindab eller Kingspan gir nok den tynneste veggen.

De finnes både som takelement og vegg eller samme for begge. De er designet for å monteres på et rammeverk, kanskje kan det holde med noen stolper på en liten hytte, eller så bygger man en tynn type 70mm vanlig bærende regelstamme og så paneler på utsiden
Selger de sånne til lilja projects eller bare typ store industri haller?

Synes også at dette er en interessant løsning.

Hei

Jeg valgte å ikke gå videre med denne løsningen, ble litt for omstendelig for bygging i liten skala.

Jeg skulle fortsatt gjerne prøve, men det vil være lettere å kjøpe inn disse produktene hvis man skal kjøpe i litt større volumer.

C Cuzzoss skrev:

C Cuzzoss skrev:

Kingspan tror jeg selger direkte til privatpersoner, usikker på Lindab men det finnes flere leverandører så det er bare å ringe rundt. Ellers får man gå via noen byggfirma, lokale egne byggevarehus pleier å kunne få hjem litt av hvert.

Pir paneler eller med mineralull

Klikk her for å svare
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.