2.283 lest ·
1 svar
2k lest
1 svar
Bygge Lite loft med limtrebjelke, dimensjon???
Hei alle dyktige byggere,
Jeg planlegger et lekesovehems til datteren min. Det blir ca. 2 meter bredt og 1,2 meter dypt. Hemsen skal bygges i en "alkove" slik at den spenner fra vegg til vegg så å si. Jeg vil ikke ha noen "stolper" på gulvet. Det er ikke veldig høy takhøyde i rommet, og jeg vil derfor ha "tynnest mulig hems".
Vær så snill, finnes det noen som kan gi råd om dimensjonering av limtrebjelke til dette lille prosjektet. Jeg har forstått at 90x90 er nok for to meters spennvidde, men er det mulig å ha enda lavere (altså tynnere) limtrebjelker/stolper?
På Bauhaus f.eks. finnes det en mengde ulike dimensjoner på furu limtrestolper, f.eks. 45x45, 58x38, 58x58 og 80x80. Kan noen av disse fungere?
Et par andre, mindre viktige, spørsmål er hvor tett stolpene bør plasseres (3 stk på 1,2 meters dybde? = 40 cm mellom stolpene) og hvilket materiale som er bra/tynt til gulvet?
Veldig takknemlig for svar fra noen som vet mer enn meg. Har forsøkt å google, men forstår ikke dimensjoneringstabeller som jeg finner. Det ser ut til å være mest for store husbygg :- ( eller så er jeg bare litt treg
Jeg planlegger et lekesovehems til datteren min. Det blir ca. 2 meter bredt og 1,2 meter dypt. Hemsen skal bygges i en "alkove" slik at den spenner fra vegg til vegg så å si. Jeg vil ikke ha noen "stolper" på gulvet. Det er ikke veldig høy takhøyde i rommet, og jeg vil derfor ha "tynnest mulig hems".
Vær så snill, finnes det noen som kan gi råd om dimensjonering av limtrebjelke til dette lille prosjektet. Jeg har forstått at 90x90 er nok for to meters spennvidde, men er det mulig å ha enda lavere (altså tynnere) limtrebjelker/stolper?
På Bauhaus f.eks. finnes det en mengde ulike dimensjoner på furu limtrestolper, f.eks. 45x45, 58x38, 58x58 og 80x80. Kan noen av disse fungere?
Et par andre, mindre viktige, spørsmål er hvor tett stolpene bør plasseres (3 stk på 1,2 meters dybde? = 40 cm mellom stolpene) og hvilket materiale som er bra/tynt til gulvet?
Veldig takknemlig for svar fra noen som vet mer enn meg. Har forsøkt å google, men forstår ikke dimensjoneringstabeller som jeg finner. Det ser ut til å være mest for store husbygg :- ( eller så er jeg bare litt treg
Er også interessert for lignende prosjekt. Finnes det noen som kan og vet om dette?jinitera skrev:Hei alle dyktige byggere,
Jeg planlegger et leke/soveloft til datteren. Det blir ca 2 meter bredt og 1,2 meter dypt. Loftet skal bygges i en "alkove" så det spenner fra vegg til vegg så å si. Jeg vil ikke ha noen "stolper" på gulvet.
Det er ingen veldig høy takhøyde i rommet, og jeg vil derfor ha "tynnest mulig loft".
Vær så snill, er det noen som kan tipse om dimensjonering av limtrebjelke til dette lille prosjektet? Jeg har forstått at 90x90 holder for to meters spennvidde, men er det mulig å ha enda lavere (altså tynnere) limtrebjelker/stolper?
På Bauhaus f.eks. finnes det en mengde forskjellige dimensjoner på furulimtrestolper, f.eks 45x45, 58x38, 58x58, og 80x80.
Kan noen av disse funke?
VELDIG takknemlig for svar fra noen som vet mer enn meg. Har forsøkt å google men forstår ikke dimensjoneringstabeller som jeg finner. Ser mest ut til å være for store husbyggeller så er jeg bare litt treg
![]()
Klikk her for å svare