Hei!
Vi holder på å planlegge å bygge vindskydd til hestene i innhegningen, problemet er bare at det av og til blåser virkelig mye akkurat der. Vi vil jo ikke at hele konstruksjonen skal blåse avgårde til høsten, så jeg lurer på hvor stødig man bør lage det? Hvor langt ned må man grave og støpe søyler? Jeg prøver å finne ut av det der med søyler også, har sett at man kan både støpe egne og kjøpe ferdige, hva blir forskjellen? Blir det stødigere å støpe selv?

Takk for svar :)

Kan du spesifisere mer nøyaktig hva det er dere har tenkt å gjøre?
Vindbelastningen på en bygning avhenger blant annet av høyde & bredde & takvinkel.
Egenstøpte pilarer er bra hvis man trenger større pilarer enn de ferdige som finnes å kjøpe. Å støpe egne i samme størrelse som "kjøpepilarer" er ikke verdt det.

Beklager sent svar!
Det vil være ca 4x5 meter stort i areal med vegg på tre sider og den ene langsiden helt åpen. Jeg hadde tenkt at høyden skal være ca 2,80 m på den ene langsiden og 3,30 m på den andre siden.

Kjøp et flyttbart vindskjerm fra Tomas Olsson. Slå ned noen stolper i bakken og bind fast. Alternativt skaffer du noen betongbjelker å feste vindskjermen i. Det går også an å støpe en plate om man synes det er nødvendig. Kan man linke her uten at det ses på som reklame? www.toab.nu.
Også Ydregrinden, myrby stallsystem mfl har vindskjermer.
Blir du lei av hesteinnhegningen, er det bare å flytte vindskjermen til en ny innhegning (f.eks. tampskader)

10 st store (70 cm) kjøpeterrasser bør være nok som forankring. En i hvert hjørne og to på langsidene og en på hver kortside (mellom hjørneterrassene altså).

Bruk så mye og grovt trevirke som mulig. Dels blir det da en tyngre, mer solid og stabil konstruksjon, og dels er det litt gnag- og slitasjeplass for hestene som jo kommer til å slite hardt på bygget.

Hestene vil utgjøre en vel så stor påkjenning på konstruksjonen som vinden. En 500 kg hest som presser kroppen mot en vegg eller søyle, 1,5 m over bakken, for å klø seg presser på ganske kraftig.

4"x4", 5"x5" eller gjerne enda grovere virke er egnet til rammen. Skikkelig med skråstag i alle retninger, inkludert i taket.
Taket trenger å forankres godt i rammen, da det kan bli store løftekrefter av vinden, (både nedenfra og ovenfra).

Klikk her for å svare
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.