Hei,
Driver med småjentenes rom. Der har jeg tenkt å bygge en veggfast køyeseng (som egentlig blir en hemseng med en ekstra seng under da den øverste køya er tenkt å kun være festet i veggen).
- Rommets bredde blir ca 2 meter, sengen kan således festes i tre vegger.
- Den øverste køya er tenkt å ha ribbebunn med vanlig madrass (ingen egen ramme), og være 70-90 bred.
- Sengen skal uten problemer bære en voksen.
Hvilken dimensjon bør jeg ha på den lange bjelken som ikke er festet til veggen? Jeg tenker meg (uten å ha skissert) en 45x120 med en 45x45 skrudd innenfor som ribbebunnen hviler på. Er det tilstrekkelig for å føle seg trygg og unngå å svaie?
Veggene blir OSB+gips regulert 60cc. Hvordan bør jeg feste bjelkene mot veggen på best mulig måte for å føle meg trygg? Fransk skru inn i veggbjelker? Jeg overdimensjonerer gjerne

(når jeg tenker etter er langsiden regulert liggende, så der får jeg vel lage en kotning på 60cc dersom den liggende ikke er på passende høyde allerede)
Si at jeg ikke har noen bjelke mot vegg på kortsider (trengs jo egentlig ikke med ribbebunn), hvordan fester jeg best den ytre bjelken mot "kortsidene"? Vinkeljern som fylles med spiker inn i veggbjelke? (veggene er ikke dekket ennå, så jeg kan fortsatt legge inn mer treverk i dem om nødvendig, men OSB-en skal opp i løpet av de kommende ukene)
Takk på forhånd!
/Egge