Jeg har kjøpt et hus som har en trapp mellom etasjene som er helt utslitt. Planen er å bygge en ny trapp. Det eneste jeg egentlig bryr meg om er at den ikke skal knirke, noensinne. Så hva er den beste måten å bygge den på i så fall? Det er en L-trapp om det har noe å si.
 
Metall?
 
Kattfan Kattfan skrev:
Metall?
Kanskje best, men jeg vil lage den i tre. Trinnene innfelt i vangelementene gir vel større risiko for knirking enn å sage og legge dem oppå?
 
Farstatjej90
Jeg tror ikke det er mulig å bygge en til hundre prosent knirkefri trapp i tre. Det er betong du leter etter her.
 
  • Liker
plåtrickard
  • Laddar…
Eller overdimensjonere som bare den...
Tror også på stål... men er nysgjerrig på hvordan en trapp er helt slutt...
Min sluttet å knirke da jeg rettet opp og skrudde i massevis av skruer
 
plåtrickard plåtrickard skrev:
Eller overdimensjonere som bare den...
Tror også på stål... men er nysgjerrig på hvordan en trapp er helt slutt....
Min sluttet å knirke når jeg rettet og skrudde i masse skruer
Hele trappen beveger seg når man går i den, den har sittet der siden begynnelsen av 1900-tallet så trappetrinnene har blitt skissert der man setter føttene. Dessuten er det ulik dybde og høyde på trinnene så jeg kommer til å bli gal av å gå i den. Overdimensjonere hørtes interessant ut, hvor kraftig tenker du da?
 
Har bare bygd småtrapper, så det kan jeg ikke svare på.. men mål, tegne og tenk på hva som får plass... Og gå opp i materiale..
 
  • Liker
Daniel__s
  • Laddar…
Drøm å ha en knirkefri trapp. Vår knaker og knirker hvis man går i midten av trappen, kanskje ville det forsvinne med en liten regel langs med trappetrinnet undersiden som stabiliserer den. Ikke gjort det, men føles som om det ville hjelpe.
 
Skal vel isåfall være om man skrulim og overdimer alt samt i prinsippet har den frittstående (så den ikke trenger å henge med i husets bevegelser) men blir ingen lett oppgave å bygge..
 
Klikk her for å svare
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.