Hei,
Skal kjøpe nytt kjøkken og har slått i stykker alt gammelt.
Og tenker nå å bygge en ekstra-vegg for kjøkkenet i stedet for å frese inn kablene i betongen.

Er det bare å regle 60cc som vanlig med spikerplugg og så treplate og gipsplate på??

Tenker å ha fliser på, sitter det virkelig fast på gipsplaten etterpå, på grunn av all tyngden osv??

Takknemlig for all hjelp
 
Heisann

Som vanlig 60cc nei men 45cc og kjøre 90 gips er vel det vanligste =)

Ja det kommer holde =)
 
Ok, så 45cc.

Hva slags trefiberplate anbefaler dere, og i hvilken tykkelse?

Gipsplate blir vel det vanlige 13mm.

Takk
 
Noen som kan gi mer tips og råd, takk ??

Takknemlig for alle svar
 
osb + gips er vel standard i dag. Om du kjører 90 gips eller 120 spiller ingen rolle.
 
Hei igjen evoline. Alle gjør det på sin egen måte, men skulle jeg bygge som du har tenkt, ville jeg ikke engang sett på en osb-plate. OSB er det absolutt dårligste man kan bruke, så får folk si hva de vil. 12mm kryssfiner ville jeg brukt, og skrudd med 28mm skruer. Mener de er 4.3x28. La deg ikke lure av alle som sier at du skal ha osb.
 
Helt enig med Chris_Low i dette tilfellet. OSB bruker man bare til tilfeldighetsløsninger etter min mening. Plyfa er det du skal bruke. Marginalt dyrere når det bare er en vegg du skal lage.
 
Enhver blir salig på sin egen tro.....:rolleyes:
 
  • Test av veggmaterialers trykk- og uttrekksmotstand, utført av SP Sveriges Tekniska Forskningsinstitut med resultater for STABIL, OSB og Plywood.
  • Liker
kallebolle
  • Laddar…
evoline skrev:
1. Dug 11mm tykkelse OSB fra byggmax?
[lenke]

2. Er det sponplatesskruer man skrur fast OSB på bjelkene med?
[lenke]

3. Hvilken lengde skal det være på skruene, 4,2x30mm eller 4,2x41mm eller 4,2x51mm?

4. Er det vanlige gipsskruer deretter til gipsplaten som skal festes på OSB?

Takk
1. Ja osb duger bra, men den er billigere på Bauhaus akkurat nå. Eller så bruker du plyfa som er litt bedre, men dyrere. Se bildet i tidligere innlegg.

2. Jeg pleier å bruke 40mm gipsskruer, hva som er "rett" vet jeg ikke.

3. 40mm til osb, 30 til gips (eller 40 om du vil skru gips også i bjelkene der det går, men det er ikke nødvendig).

4. ja.
 
Chris og Raceman bør lese dette også, før korttoget mot det som ikke er plyfa fortsetter:

Sakset fra Byggelit, en kommentar rundt SP's test, jeg understreket den del av svaret som bør leses ekstra nøye:

Kan man bruke en veggsponplate bak en gipsplate når man av brannårsaker i f.eks. en rømningsvei må ha en slik ytterst, men likevel vil kunne feste noe tyngre i en mer solid vegg. En kryssfinerplate eller en OSB-plate brukes ofte til formålet, men det vil sikkert være billigere å bruke en sponplate i stedet, men holder det? Byggelit har latt SP Sveriges Provnings- och Forskningsinstitut gjøre tøffe sammenlignende prøvninger av dette med et overraskende bra resultat.

SP bygde opp spesielle vegger med Kryssfiner 12 mm, OSB 11 mm og Byggelits veggsponplate STABIL 12 mm. Alle hadde en 13 mm tykk gipsplate montert foran/ovenpå. Holdfasthetene ble prøvd både vertikalt og horisontalt ved å skru en skrue TFX SPAX-S 5,0 x 60 gjennom platene men la skruehodet stikke ut 1 cm utenfor overflaten. Eksakt likt for alle veggene. Skruen ble belastet til brudd. Det viste seg da at sponplaten var marginalt dårligere enn de to betydelig dyrere platene, men likevel tilstrekkelig sterk, nemlig:


Stabilplaten + gipsen holdt for 258 kg vertikalt og 124 kg horisontalt

OSB-platen + gipsen holdt for 266 kg vertikalt og 169 kg horisontalt
Kryssfineren + gipsen holdt for 270 kg vertikalt og 191 kg horisontalt


Når man hengte opp et kjøkkenskap av stål på veggene med 2 stykk skruer av samme type som ovenfor og belastet oversiden av skapet til brudd, fikk man følgende resultat: STABIL 349 kg, OSB 290 kg, og Kryssfiner 361 kg. Det finnes ikke noe vanlig kjøkkenskap som i seg selv ville holde for mer enn en liten del av denne belastningen, uansett hvilket alternativ man her velger. Det er derfor ingen grunn til å velge noen av de dyrere alternativene av holdfasthetshensyn.
 
Ok, det blir plywood i stedet for OSB, knapt dyrere men det føles tryggere når man vet at det holder bedre, selv om man ikke skulle henge noe...

1. Hva slags skruer skal man bruke for plywooden som skal festes på bjelkene, lengde og navn??

2. Er det alltid samme slags skruer til OSB, plywood og annen vanlig trefiberplate??

3. Er 11mm plywood bra nok, finner ikke med 12mm??
(har ikke bauhaus i nærheten eller så, bare byggmax som har åpent i dag)

Takk for alle svar
 
OK, takk for all hjelp.
Fått litt kjøtt på beina nå.

Om det er noe jeg har glemt så tips meg.
Takk
 
Klikk her for å svare
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.