Hei!
Vi funderer på en større tilbygging der kjelleren bygges ut med 70 kvm. Jeg har googlet litt forskjellige byggesystemer men føler meg fortsatt forvirret.
Hva bruker man for materialer i kjellerkonstruksjon i dag?
Hva finnes det for fordeler og ulemper med f.eks:
Thermomur 350, https://www.jackon.se/produkter-bygg/jackon-thermomur/thermomur-350/
Isolerblock Exakt, https://www.finja.se/produkter/block/isolerblock-exakt?id=16292060
Eller fungerer det fortsatt med vanlige lettklinkerblokker og typ cellplast/isodrän på utsiden under mark?
Hva hadde den samlede ekspertisen på Byggahus valgt?
Vi funderer på en større tilbygging der kjelleren bygges ut med 70 kvm. Jeg har googlet litt forskjellige byggesystemer men føler meg fortsatt forvirret.
Hva finnes det for fordeler og ulemper med f.eks:
Thermomur 350, https://www.jackon.se/produkter-bygg/jackon-thermomur/thermomur-350/
Isolerblock Exakt, https://www.finja.se/produkter/block/isolerblock-exakt?id=16292060
Eller fungerer det fortsatt med vanlige lettklinkerblokker og typ cellplast/isodrän på utsiden under mark?
Hva hadde den samlede ekspertisen på Byggahus valgt?
Det finnes vel ingen rett eller galt her egentlig så lenge man oppnår de kravene som finnes med hensyn til isoleringsevne (U-verdi) og konstruksjon (marktrykk, laster fra overliggende konstruksjon etc). Valgte selv lettklinker + isodrän under mark og isoleringsblokker (lettklinker med celleplastkjerne) over mark som er en ganske vanlig konstruksjon vil jeg si. Fordelen med thermomur er blant annet at det går raskere å bygge. Jeg hadde nok valgt den løsningen hvis jeg skulle gjort om kjelleren fordi muringen tok lang tid. Hvor langt har du kommet i planleggingen? Rimeligvis har konstruktøren en del synspunkter her.
Klikk her for å svare