Hei!

Vi funderer på en større tilbygging der kjelleren bygges ut med 70 kvm. Jeg har googlet litt forskjellige byggesystemer men føler meg fortsatt forvirret. :) Hva bruker man for materialer i kjellerkonstruksjon i dag?

Hva finnes det for fordeler og ulemper med f.eks:
Thermomur 350, https://www.jackon.se/produkter-bygg/jackon-thermomur/thermomur-350/
Isolerblock Exakt, https://www.finja.se/produkter/block/isolerblock-exakt?id=16292060

Eller fungerer det fortsatt med vanlige lettklinkerblokker og typ cellplast/isodrän på utsiden under mark?

Hva hadde den samlede ekspertisen på Byggahus valgt?
 
Bump. Samme spørsmålsstilling.

Og ble det noen kjeller?
 
J
Det finnes vel ingen rett eller galt her egentlig så lenge man oppnår de kravene som finnes med hensyn til isoleringsevne (U-verdi) og konstruksjon (marktrykk, laster fra overliggende konstruksjon etc). Valgte selv lettklinker + isodrän under mark og isoleringsblokker (lettklinker med celleplastkjerne) over mark som er en ganske vanlig konstruksjon vil jeg si. Fordelen med thermomur er blant annet at det går raskere å bygge. Jeg hadde nok valgt den løsningen hvis jeg skulle gjort om kjelleren fordi muringen tok lang tid. Hvor langt har du kommet i planleggingen? Rimeligvis har konstruktøren en del synspunkter her.
 
Klikk her for å svare
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.