Jeg har et fritidshus stående på en gammel steingrunn (stablede steinblokker med puss på utsiden, stående på et skrånende fjell). Jeg vil ha mer boareal og hadde tanker om å bygge ut huset, og nå slo det meg at jeg kanskje skal bruke arealet under huset som boligareal. Hva synes dere om det, og hvordan skal man gjøre konstruksjonen? På baksiden av huset er grunnmuren ganske lav siden fjellet nesten er i dagen, men foran, de fremste 3 meterne, er grunnmuren såpass høy at det kunne bli tilstrekkelig bra takhøyde.

Grunnmuren er omtrent 4 dm tykk i snitt, det varierer litt siden det som sagt er vanlige tilhuggede steinblokker. Jeg antar at man kanskje burde mure opp med noe innenfor den for å få fornuftig isolert? Isolecablokker og så fylle igjen i luftspalten som blir mellom isolecaten og steinmuren med noe?

Spørsmålet er også hvordan gulvet skal lages. Det er rent fjell og det skråner. Det er vel uunngåelig at det vil krype inn vann, så det bør vel være en konstruksjon som tillater vann å passere under.

Alle ideer og tips mottas med takk.

S
Føles som en dårlig idé... hvordan skal du drenere kjellergulvet og veggene? Du kan jo ikke undergrave husets eksisterende grunn, så den nye veggen må komme innenfor. Høres ut som det vil ende med fukt og mugg.

Klikk her for å svare
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.