D
Skal bygge et kaldtlager og vurderer den ytre veggen. Taket er cc30 for å klare meg på 45x145 med en spennvidde på 340 cm.

Hvordan skal jeg gjøre med den ytre veggen?

Jeg håper å kunne legge opp veggen med stående lekter cc60 men bjelken er en liggende 45x95. Kanskje svikter det ned i midten da?

• Illustrasjon av rammeverk for et kallager, viser takvinkler og bjelker med oppgitte mål. Taket er cc30 med spennet på 340 cm.
D
Jeg har flere spørsmål :)

Har man ytre takåsen hengende sånn?

kan man ha det.

Skal ha plåt, ingen råsont

• Ytre takås uten råspont, perspektivbilde av takstolkonstruksjon med markert del for vurdering av oppheng.
T
D Derbyboy skrev:
Jeg har flere spørsmål :)

Har man ytre mønet hengende sånn?

kan man ha det.

Skal ha plåt, ingen råsont
Nei, den mønet fyller ingen funksjon annet enn å tynge ned glespanel og plåt. Enten skal den ligge på noe eller tas bort.

T
D Derbyboy skrev:
Skal bygge et kaldtlager og vurderer den ytre veggen. Taket er cc30 for å klare meg med 45x145 med en spennvidde på 340 cm.

Hvordan skal jeg gjøre med den ytre veggen?

Jeg håper å kunne sette opp veggen med stående lekter cc60, men remmen er liggende 45x95. Kanskje det svikter ned i midten da?
Fell inn en 45x95/120 i overkant av de stående lektene som støtter remmen så er det greit.

D
T Testarn skrev:
Nei, den takåsen fyller ingen funksjon annet enn å tynge ned tynnpanel og plåt. Enten skal den ligge på noe eller fjernes.
Den kanskje ikke skal kalles takås men den kan jo brukes for å feste vindskiven og den fremre planken som ev. Hängränna skal festes i.

T
Den kanskje kan støttes av hammarbandet om du lar det gå fram dit og om det er støttet av en innfelt regel som jeg skrev før. Den trenger kanskje ikke være av like stor dimensjon for å spare litt vekt?

D
Blir vanskelig å få til fasaden pent om jeg skal la hammerbåndet gå hele veien ut.

Jeg eksperimenterte litt med en slankere dimensjon, og det kunne fungere, men om den får være 145 så skjuler den de utstikkende takåsene på langside. Tror det er pent.

T
Da er det spørsmålet om bærelektene er av en dimensjon som klarer å holde opp mønet og platen samt snølast...? Skulle kanskje kunne sette inn litt flere bærelekter de siste feltene?

D
Ja, det er en god tanke.

Tenkte bærelekt 34x70 cc 600 (men kan gå ned til cc400 i siste rommene). Overhenget er ca. 20 cm.

T
Det er ikke mye til overheng, det så lenger ut på tegningen. :)

Jeg ville nok bare doble lektene de siste to feltene, da blir det enklere å sette lektene og så slenge noen imellom. Så er saken biff!

D Derbyboy skrev:
Har man ytre takflisen hengende sånn her?
Jeg ville hoppet over den, eller erstatte den med en 45*45 hvis du synes det er vanskelig å feste vindskiven bare i den utstikkende lekt.

D
Ja jeg vet faen om det blir bra å feste en vindskive i endeveden på bærelekten som er 34x70.

Vet ikke om det spiller noen rolle å «henge» en type 45x70 for å bedre kunne feste vindskiven.

Grunnen til at jeg ville sette en 45x145 var for å skjule de utstikkende takåsene på langsiden når man ser på boden rett fra siden.

Dessuten blir det vel enklere og bedre å feste den lange planken som skal gå langs langsiden om jeg bruker en 45x70.

• 3D-modell av en takkonstruksjon med markerte taksperrer, viser dimensjoner på bjelker for å støtte diskusjon om vindskivefeste.
D
Takfotbrett heter det :)

• Liker
Testarn
  • Laddar…
Klikk her for å svare
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.