Hei

Vi har kjøpt en avstykket liten gård, vi bor i Skåne, Sjöbo. Og skal ha en jordkjeller. Til hjelp har jeg kjøpt boken "Bygga jordkällare" av Urpo Nurmisto. Men jeg ville trenge råd om hva jeg skal tenke på og hvordan jeg skal konstruere for å bygge jordkjelleren ved huset og med inngang fra kjøkkenet. Huset vi har er bygget på slutten/begynnelsen av 1800/1900-tallet. Torpargrunn, pusset leirstein eller teglstein. Høyden på grunnmuren er et par trappetrinn. (Vi har ikke flyttet inn ennå). Mine tanker er omtrent å først komme ned til bakkenivå i et lite kaldt lager - på platt på mark. Der man også har en inngang utenfra. Så derfra ned i forrommet til jordkjelleren. Det er høydenivåene som er litt problematiske. Hvor store rom det kommer til å trenge å være. Og hvordan man skal isolere det første lageret - om man skal gjøre det.

Jeg har forsøkt å finne beskrivelser på nettet uten å finne det på en jordkjeller som har inngang fra huset - ikke en jordkjeller under huset.

Grunnen er svært drenert av naturen. Mye grus. Og tanken er vel å prøve å grave den ned så mye som mulig.

Takknemlig for råd! Vennlig hilsen Henrietta

Ingenting er jo umulig. Man kan jo ha en kjellertrapp med nedgang fra kjøkkenet, så den kan vel like gjerne føre til en jordkjeller. Men det blir mye å grave. Så kan man jo spørre hvor mye mat det er som skal lagres i den der kjelleren, og hvor ofte tenker du å hente mat der? En jordkjeller er jo ikke som et kjøleskap, der man hele tiden er og henter.

Ju - vi skal dyrke våre egne grønnsaker nettopp fordi vi spiser enormt mye av dem =O)
Og de trives og oppbevares best "i jorden".

/Henrietta

Klikk her for å svare
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.