6.331 lest ·
7 svar
6k lest
7 svar
Bygge isolert rom inne i uisolert uthus - hvordan gjøre?
Jeg har et uisolert uthus med betongplate. Jeg er dessuten birøkter og ønsker å bygge et isolert rom inne i deler av uthuset som jeg kan bruke som sted for å slynge honning i. Jeg har imidlertid problemer med å vite hvordan jeg skal gjøre det på en bra måte for å unngå fuktproblemer, spesielt fra betongplaten i huset. Selve huset er anslagsvis fra 40-tallet og ikke så godt drenert.
Jeg tror jeg kan bruke de eksisterende veggene som vanlige yttervegger og lekte, isolere og sette opp plater på veggene.
Der jeg føler meg usikker er hvordan jeg skal gjøre gulvet. Jeg vil legge et gulv oppå betongplaten som jeg isolerer på en eller annen måte. Føler meg imidlertid usikker på hvordan. Følgende alternativer har jeg sett:
Hva er deres tanker om mine forslag? Finnes det bedre forslag?
/Niklas
Jeg tror jeg kan bruke de eksisterende veggene som vanlige yttervegger og lekte, isolere og sette opp plater på veggene.
Der jeg føler meg usikker er hvordan jeg skal gjøre gulvet. Jeg vil legge et gulv oppå betongplaten som jeg isolerer på en eller annen måte. Føler meg imidlertid usikker på hvordan. Følgende alternativer har jeg sett:
- Legge passende isolasjon og støpe ny plate oppå.
- Lekte opp et tregulv. Bygger nok litt for mye, og hvordan fungerer det med fukt?
- Rive opp gulvet og legge grus og isodrän-plater og støpe nytt gulv i samme nivå.
Hva er deres tanker om mine forslag? Finnes det bedre forslag?
/Niklas
Enklest er vel å lekte opp et gulv, forutsatt at du kan akseptere byggehøyden.
Legg tjære papir på overflaten som skal stå på gulvet.
Sett lister et stykke opp på bjelkene (for luftspalte under) og legg i celleplastplater som isolasjon.
Legg tjære papir på overflaten som skal stå på gulvet.
Sett lister et stykke opp på bjelkene (for luftspalte under) og legg i celleplastplater som isolasjon.
Grundstött
· Halland
· 28 345 innlegg
Hvorfor ikke begynne med en platonmatte, så betongen kan "puste" 
Deretter, som Larsa sier, et lag celleplast, 30 eller 50 mm.
Og så et klikkgulv oppå det. Billigst og mest slitesterkt laminat, men tre går jo også.
Deretter, som Larsa sier, et lag celleplast, 30 eller 50 mm.
Og så et klikkgulv oppå det. Billigst og mest slitesterkt laminat, men tre går jo også.
Det der med å puste liker jeg. Går det an å legge Isodränskivor eller lignende i stedet for celleplast og få samme effekt som å legge platonmatte under? Jeg liker deretter å legge et klikkgulv over for å få et pent gulv.
Du stilte et godt spørsmål om når det skal være varmt. Det skal ikke være oppvarmet hele året. Tiden jeg vil ha riktig temperatur er fra vår til sen høst, og da er det ikke så kaldt ute. Jeg er alltid redd for å bygge inn fuktproblemer og har nok ikke formulert hele problemet i det opprinnelige innlegget.
Klikk her for å svare