Jeg planlegger å gjøre om en del av en gammel låve til oppvarmet verksted. Delen jeg skal ha som verksted er den delen hvor dyrene har vært før. Tre av sidene er yttervegg. Ytterveggene er i stein (jeg tror det er i to lag med isolasjon imellom).

Det jeg tenkte å gjøre er å bygge en isolert innervegg for å skille denne delen fra resten av låven. Spørsmålet er da nøyaktig hvordan jeg skal lage denne veggen.

Min tanke er å sette opp stendere, isolere med mineralull og deretter spikre på gipsplater. Det jeg lurer på er dimensjonen på stenderne, samt om jeg må ha noe plast eller lignende og hvor den i så fall skal plasseres.

Jeg heller akkurat nå mot å på den kalde siden av veggen sette opp stående stendere på 50*100 og deretter på innsiden av dette ha liggende stendere 50*50. De stående stenderne blir samtidig en måte å stive opp innertaket litt ekstra på (det føles bra i alle fall :D ).

Skal jeg legge inn to lag med mineralull (et 10 cm tykt lag mellom de stående stenderne og et 5 cm tykt lag mellom de liggende stenderne)?

Trengs plast eller vindtett papp? (Veggen er jo ikke direkte utsatt for vind, da også den andre siden på veggen er inne i låven, selv om det er i den ikke oppvarmede delen).

Denne veggen tenkte jeg å lage som første steg. Etter det kan man ordne en eller annen type oppvarming for å kunne jobbe der om vinteren. Neste steg er å jevne ut betonggulvet og legge isolasjon også der. Der tenkte jeg å legge polystyren og deretter en eller annen type platemateriale oppå.

I innertaket ligger det allerede i dag et lag med sagflis. Ønsker man å isolere ytterligere, går det an å gjøre det på loftet.

Ytterveggene er jeg usikker på om jeg skal isolere i det hele tatt (da jeg tror det allerede er en isolasjon der fra gammelt av).

Ola78
I ditt tilfelle blir innerveggen som en yttervegg siden den ene siden står mot et kaldt rom. Dette innebærer at du bør sette plast på den varme siden. Slik som du har tenkt med en liggende rammeverk er en veldig god løsning som man nå til dags praktiserer ganske ofte.

Men man får ikke sette plasten mer enn maks 1/3 av veggens totale tykkelse fra den varme siden sett, men det klarer du jo i dette tilfellet. Fordelen med å flytte plasten er at man minimerer risikoen for å punktere den og dermed risikere å få ut varm luft i konstruksjonen som kan kondensere på de kaldere delene. På utsiden bør du sette en form for vindsperre siden det alltid blir litt konveksjon i luften selv om det er innendørs, og dette forringer isolasjonsevnen. Jeg hadde ikke satt vindtett papp/vev, men vindsperregips siden det blir litt penere, men det er selvfølgelig opp til hver enkelt å velge.

Takk! Da skal jeg gjøre så.

Klikk her for å svare
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.