Hei!
Jeg har bygget rette samt 90-graders vinklet vegger før. Jeg kommer nok til å finne ut med hjelp fra tips her hvordan jeg skal sette opp de mer vide vinklene.
Noe jeg ikke har lykkes å finne noen steder er hvordan jeg skal feste til eksisterende vegg. Jeg skal dele av et rom med Y-formet vegg for å spare plass i to små soverom.
Men hvordan møter jeg den vinklete veggen mot rett vegg, lurer jeg på.
Finnes det stålprofiler som kan vinkles eller trenger jeg å sage til trestender? (unngår helst det)
Håper jeg har vært tydelig nok i mitt spørsmål.
Takk for alle tips jeg kan få.
bygger du veggene med stål eller trestendere? Om det er tre så skråsager du en stender 45 grader på langs og skrur den fast mot veggen så du får et massivt ytterhjørne. Det går å sage med en kapp- og gjærsag selv om kløvsag er enklere. Så tilpasser du neste stender mot den som vanlig.
Har du stålstendere så vet jeg ikke, har ingen erfaring med dem. Kanskje det går å sage og banke inn en vinkel i dem, men jeg vet ikke som sagt.
er du ute etter ferdige vinkler å sette i et trestenderverk så vet jeg ikke heller. Man skulle jo kunne tenke seg å banke til vinkeljern eller spikerplate, men jeg kan ikke forstå hvordan det kunne bli en stabil innfesting av det.
for mange år siden satte jeg inn en dusjdør som var ment å monteres i en rett vegg. Fikk laget profiler hos en blikkenslager da. Det blir en dyr løsning for ditt behov...
Hei!
Takk for ditt svar!
Tanken var å bygge med stålstendere. Man burde kunne blande litt kanskje? Altså sette en trestender mot eksisterende vegg. Sagingen føles litt som videregående for meg. Har ikke ulike sager tilgjengelig. Kronglete å sage en lang stender føles det spontant. Kanskje kan sage opp stenderen i tre deler kanskje, eller påvirker det bæreevnen?
Takk for svar uansett!
1977bjorn skrev:
Velkommen!
bygger du veggene med stål eller trestendere?
Om det er tre så skråsager du en stender 45 grader på lengden og skrur den mot veggen så du får et massivt ytterhjørne. Går å sage med gjærsag selv om kløvsag er enklere. Deretter kobler du neste stender mot den som vanlig.
Har du stålstendere så vet jeg ikke, har ingen erfaring med dem. Kanskje går det an å sage og banke inn en vinkel i dem, men jeg vet ikke som sagt.
er du ute etter ferdige vinkler å sette i en trestenderkonstruksjon så vet jeg ikke heller. Man kunne jo tenke seg å banke til vinkelljern eller spikerplate, men jeg kan ikke forstå hvordan det skulle bli en stabil innfestning av det.
for mange år siden satte jeg inn en dusjdør som var ment å monteres i en rett vegg. Fikk laget profiler hos en blikkenslager da. Det blir en dyr løsning for ditt behov...
Hei!
Takk for ditt svar!
Tanken var å bygge med stålregler. Man burde kunne blande litt kanskje? Altså sette en treregel mot eksisterende vegg. Sagingen føles litt overkurs for meg. Har ikke diverse sager tilgjengelig. Trøblete å sage en lang regel føles det spontant. Kanskje kan sage opp regelen i tre deler kanskje, eller påvirker det bæreevnen?
Takk for svar uansett!
Du kan jo alltid leie en maskin for dagen, det trenger ikke være så dyrt. Finnes også folk som leier ut på finn.no.