Hei! Kan noen med litt byggeerfaring svare på om det er teknisk mulig å bygge et rom på loftet i et 1-plans hus.

Huset er ett plan med 27 graders takvinkel. Bygd -88.

Hvordan blir det rent høydevis innvendige mål??
Jeg skjønner selvfølgelig at det ikke blir 2,40 men hva blir det egentlig?

Vi får nemlig ikke bygge 1,5 plan i henhold til reguleringsplanen og trenger mer plass rett og slett.
Er ikke interessert i meninger som mener det er billigere/lettere å flytte. Den reisen har vi nettopp gjennomgått. Har sett på alle mulige alternativer som å bygge nytt og å kjøpe eksisterende.
ALT er for dyrt i sluttenden om man sammenligner med vår bosituasjon vi har i dag.

Vi har en ideell plassering av en eventuell spiraltrapp midt i huset for å komme opp.
Vi ønsker oss et rom på ca 10 kvm for kontor og et rom for litt trening på ca 10 kvm. Altså ikke noe vann/avløp osv... Har luftbåren varme så kanaler for dette er ikke noe problem å koble til. Hadde tenkt å bygge i den ene enden av huset og sette inn et rundt vindu i gavlspissen (for kontoret). Treningsrommet trenger ikke et vindu men kan fungere som et allrom før kontoret eller noe. Muligens et takvindu der da...

Har dere ideer eller egne erfaringer med dette så del gjerne med dere :)

I visse detaljplaner står det uttrykkelig at "loft får ikke innredes" så sjekk planen grundig aller først.
Hvordan ser takstolene ut på loftet, er det plass til rom uten å måtte skifte ut takstolene? Hvordan fungerer ventilasjonen, isolasjon mm?
Har et par kompiser som vurderer det samme, de har et ganske stort loft på et enetasjes hus, deres problem er imidlertid hvor de skal plassere trappen i første etasje og at takstolene sannsynligvis må skiftes ut.

Første spørsmål er jo hva slags takstoler du har, må de bygges om eller er det plass "under" dem.
Når det gjelder takhøyde så avhenger det jo av hvor tykk isolasjon du skal ha. De fleste vil nok si alt mellom 300-500mm, men hvis man trenger plassen synes jeg 200 kan være nok. Innertaket på loftet vil da havne ca 270 mm under yttertaket (råspont, luftespalte min 25mm, 200mm isolasjon, glespanel 28mm og gips/panel 13 mm).
Ut fra dette så burde du kunne gå opp på loftet og teste hvordan det blir og hva du får plass med.
Derimot tror jeg at det er byggetillatelsesplikt for å innrede loftet til boligareal, også å sette inn nye vinduer. Så hvis kommunen ikke ønsker 1,5 plan i området kan det kanskje bli vanskelig.

Jo, nettopp, vi får ikke innrede loftet heller!!! :mad: :confused:

Men slik jeg ser det kan de ikke direkte gjøre så mye med situasjonen om jeg innreder det likevel. d v s det eneste som synes utenfra er mitt runde vindu i gavlspissen. Den ligger mot en stor granhekk så ingen ser det liksom. Ellers skal noen fra Kommunen gjøre et hjemmebesøk og oppdage det?? Føles usannsynlig.

Egentlig... Hvem bryr seg om jeg har innredet loft eller ikke? Bare fordi noen idiot av en byarkitekt for 25 år siden skrev det i detaljplanen!!! Pucko!!

Jeg tenker omtrent som deg. Mitt hus er fra 1907 og det finnes ingen tegninger hos kommunen, så jeg endrer vilkårlig :D De kan jo ikke vite om jeg har renovert noe som har eksistert i 100 år eller om det er nytt ;) og ikke er de spesielt interesserte med mindre man gjør noe drastisk....

I
Antakelig har du en frittstående W-fagverker til takstol på det huset. Det innebærer at fra møne går det ned to trukne 'støtter' mot underrammen. Disse støttene pleier å være det største hindret for å kunne utnytte loftplassen. Tar du bort dem og erstatter dem med vertikale ditto som lander mot overrannen et godt stykke fra møne ut mot takfoten, forstyrrer du hele takstolens virkemåte.

Underrammen er heller ikke dimensjonert for å ta annen last enn den som oppstår av isolasjon og oppbevaring (ca. 50 kg/kvm) og tåler derfor ikke den lastøkningen som det blir med utnyttet loftsrom.

Tenk derfor ikke engang i termer om å 'innrede' på loftet, uansett om noen kan se det eller ikke. Du vil sannsynligvis få andre problemer om du gjør det, som er verre enn å bli tatt for ulovlig bygging.

Tillegg:
Undersøk i stedet muligheten for å bygge til. Det koster ikke så mye å bygge rom siden det ikke er teknisk tett rom som, kjøkken, bad, WC og vaskerom.

Sist redigert av en moderator:
Ja, det er nok ikke noe å gjøre da...:mad:

Dessverre kan vi ikke bygge ut i bredden mer. Vi har allerede bygget ut en gang (12 kvm). Vi har låste mål mot naboene og kommer ingen vei liksom.

Det suger kan man si!

Men har du W-fagverk i takstolene? Er det slik at takstolene ikke modifiseres så synes jeg at det ikke er noen stor greie å innrede loftet.... Kanskje du må forsterke gulvet, og det er jo en del pusling med isolasjon mm, men det er jo ikke vanskelig...

En kjeller på 20kvm kan jo også være et alternativ. Eller innrede garasjen.

Klikk her for å svare
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.