Hei
Jeg skal bygge en innendørsvegg i leiligheten min og vurderer både om jeg skal bruke stål- eller trestendere og om jeg skal ha gips- eller sponplater, noen som har noen forslag? Akkurat nå er innretningen på tre og gips, og da er spørsmålet hvilke dimensjoner jeg skal ha på gipsplatene da jeg har 315 cm i takhøyde. Jeg har tenkt å ha c/c 45 cm og 900 mm brede gipsplater. Har sett et sted at det finnes 3200 høye gipsplater, men de er nok skikkelig tunge og uhåndterlige. Skal jeg bruke for eksempel 2*1800 mm, eller finnes det en bedre fordeling? Takk for svar.
Jeg skal bygge en innendørsvegg i leiligheten min og vurderer både om jeg skal bruke stål- eller trestendere og om jeg skal ha gips- eller sponplater, noen som har noen forslag? Akkurat nå er innretningen på tre og gips, og da er spørsmålet hvilke dimensjoner jeg skal ha på gipsplatene da jeg har 315 cm i takhøyde. Jeg har tenkt å ha c/c 45 cm og 900 mm brede gipsplater. Har sett et sted at det finnes 3200 høye gipsplater, men de er nok skikkelig tunge og uhåndterlige. Skal jeg bruke for eksempel 2*1800 mm, eller finnes det en bedre fordeling? Takk for svar.
Tenk på at du skal få inn platene i leiligheten også.
Jeg er ikke sikker på at alle trappeoppganger tillater 3,20.
Jeg ville også anbefale at du setter OSB bak gipsen. Da kan du senere lett feste ting på veggen hvis du vil. Tre- eller metallstendere antar jeg mer er en smakssak. Vår snekker liker ikke metallstendere for han sier at de lett viker unna inne i veggen hvis man ikke skrur helt riktig. Men jeg har ikke prøvd, så jeg vet ikke om han har rett om det.
Jeg er ikke sikker på at alle trappeoppganger tillater 3,20.
Jeg ville også anbefale at du setter OSB bak gipsen. Da kan du senere lett feste ting på veggen hvis du vil. Tre- eller metallstendere antar jeg mer er en smakssak. Vår snekker liker ikke metallstendere for han sier at de lett viker unna inne i veggen hvis man ikke skrur helt riktig. Men jeg har ikke prøvd, så jeg vet ikke om han har rett om det.
Jeg har testet både tre- og stålstendere, og jeg vil unngå stål i fremtiden. Kan bekrefte pinebars snekker. Stenderne bøyer seg og er generelt vanskelige å skru i. Det spiller også stor rolle hvilke skruer man bruker. I tillegg føles stålet ikke like stødig som tre.
Om veggen er 3,2m ville jeg ikke brukt vanlige plåtreglar på grunn av ustødigheten, sats på tre. Å få inn hele plater hvis du har et stykke å gå i trappehus kan som pinebar skrev bli vanskelig, og det er lett å knekke platene når de er ganske lange og smale. Dessverre er det ikke helt lett å få en pen skjøt på kortsiden av gipsplater heller, så du må nok gjøre en avveining...
Med OSB bak kan man gjøre en liten smart løsning og fase av platene noen mm, kanskje 5-10 cm inn på undersiden av kortsidene, og skru dem mot OSB-en for å få en forsenkning til å sparkle og bruke fugemasse i. Men så veier jo ikke OSB luft på vei opp trappen heller
Med OSB bak kan man gjøre en liten smart løsning og fase av platene noen mm, kanskje 5-10 cm inn på undersiden av kortsidene, og skru dem mot OSB-en for å få en forsenkning til å sparkle og bruke fugemasse i. Men så veier jo ikke OSB luft på vei opp trappen heller
OSB er en trefiberskive, en mellomting mellom sponplate og kryssfiner. Vanlig i USA, men har ikke vært brukt så lenge i Norge. Man har den ofte bak gips for å forsterke veggen. Dine gips-skjøter synes jeg du skal ha på varierende høyde.
Flytende eller ikke... Jeg tror det er vanskelig for deg å få det til å flyte helt, da veggen vil spenne i gulvet..
Men vil du gi det en sjanse kan du jo for eksempel, forankre regelen i taket godt,,, og så de i veggene godt...
Så spenner du de reglene som står inne i veggen litt strammere, og skråspikrer dem fast. Deretter setter du opp gipsen evt, Osb og gips..
Bare pass på at du ikke slår ned skråspikrene i parketten da hvis du ikke vil forankre helt.
Fordelen er jo at om du en gang skal rive veggen så har du ingen merker etter spikrene...
Men vil du gi det en sjanse kan du jo for eksempel, forankre regelen i taket godt,,, og så de i veggene godt...
Så spenner du de reglene som står inne i veggen litt strammere, og skråspikrer dem fast. Deretter setter du opp gipsen evt, Osb og gips..
Bare pass på at du ikke slår ned skråspikrene i parketten da hvis du ikke vil forankre helt.
Fordelen er jo at om du en gang skal rive veggen så har du ingen merker etter spikrene...
Du skal definitivt bruke stålregler... mer stabile, rettere osv... finnes ingen moderne byggeprosjekter i dag hvor man bruker trelister med mindre det er gamle snekkere på 50++ år som bygger... Vårt firma bygger bare med stål og de fleste andre moderne firmaer... det er ikke feil å bruke 320 cm gips, men det blir både vanskeligere å få dem skåret til riktig størrelse og så å håndtere dem opp i leiligheten... Men du slipper en gipskarv som det er risiko for at synes hvis man ikke er god til å sparkle/male...
Jeg ville nok selv likevel ha brukt 2500 mm gips og deretter skjære til det som blir igjen, altså 650 mm fra gips 2, og så bruker du spill fra gips 2... da får du minimalt med spill...
Jeg ville nok selv likevel ha brukt 2500 mm gips og deretter skjære til det som blir igjen, altså 650 mm fra gips 2, og så bruker du spill fra gips 2... da får du minimalt med spill...
Det er klart at det brukes trelekter. Noen kunder krever det på grunn av ulike årsaker, (bl.a. miljøbevissthet og stabilitet for alle stålstendere er jo ikke skapt like
), så er det enklere og raskere for byggefirmaene med stål når man har dyktige snekkere med riktig utstyr. 
For de fleste hjemmefiksere tror jeg trelekter er et enklere og bedre alternativ.
For de fleste hjemmefiksere tror jeg trelekter er et enklere og bedre alternativ.
Klikk her for å svare