Skal bygge opp en innervegg i et hull som ble igjen når jeg rev bort en plassbygget hylle.
Veggen er bygget opp av to "pilarer"/stendere som holder opp innertaket og så et lag spontet tre og til slutt en slags OSB-lignende plate:
Hullet er ca 200cm x 90cm i spont + OSB og så går pilarene videre 67cm opp:
Det jeg planlegger å gjøre "her" er et baderom, og tanken er å ha en vegghengt WC mot denne veggen.
Tykkelsene er "OSB" 15mm, spont 22mm, stender 50mm, totalt 91mm (på grunn av litt hulrom).
Min tanke er å sette stendere omtrent som på bildet ovenfor, bare helt ute i kantene og så sette inn omtrent 3 gipsplater (NORGIPS NORMAL 13X900X2000MM) som da vil bli 39mm tykke + 45mm stender = 84mm og eventuelt noen distanser for de siste 6mm på den andre siden?
Spørsmålene blir da hvordan man skal jevne gipsplatene mot eksisterende vegg på den borterste siden, jeg mener å huske at det finnes en slags klebebånd man kan sette på og så sparkle over?
Hvordan skal man gå frem for å forsterke opp stenderne for vegghengt WC?
Fungerer det med vanlig 45mm stålstendere for innervegg eller bør man bruke omtrent 45x95mm tre "på plasken"?
Avhenger det av hver individuell WC når det gjelder målene?
Deretter skal det jo på OSB og våtromsgips mot baderommet.
Du trenger å ha 45*95 med kortside mot toalettet for å ta bruddstyrkene. Kontroller monteringsanvisningene for toalettet. Trenger sikkert å sette inn tverrgående bjelker også.
Hovedsaken er at veggen du bygger ikke blir bredere enn den eksisterende. Finnes det ingen ferdige reisverk i riktig dimensjon, kan du splitte til egne. Samt felle inn OSB/plywood mellom reisverkene og deretter et lag OSB/plywood over det og til slutt våtromsplaten. Da har du 2 lag med treplate der veggtoalettet skal sitte.
Ja jeg er usikker da det er første gangen jeg bygger en innervegg, og dette føles som en spesial.
Hvis du har et bedre alternativ hører jeg gjerne det!
Den høyre åpningen på bildet er en dør og skal være der, den venstre skal tettes igjen.
Csre, Direktørpelle:
Om det kreves 95-regler på kortsiden for vegghengt toalett så får det bli en gulvmontert i stedet.
Det er ikke veldig mye plass å spille på faktisk.
Direktørpelle:
Hadde tenkt noe i den retningen og isolering mellom den innfelte OSB:n og platene på den andre siden, men det ser ikke ut til å holde da?
Klikk her for å svare
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.