Har nylig blitt eier av et 1.5 plans hus, hvor overetasjen består av et soverom og en unødvendig stor hall pluss noen plassbygde garderober. Jeg tenkte derfor å lage 2 soverom.

Har litt funderinger rundt dette.

Hva bruker man for lekter? 45*95? finnes det noen grunn til å ha grovere eller mindre?

Bør man isolere veggen?

Hvilken platebekledning bør man bruke? Bare gips, gips + osb? tykkelse på platene?

2 dører skal også inn, om det spiller noen rolle i valget av materiale og dimensjoner.

MVH Morgan

Jeg delte av et rom til to soverom for et år siden. Jeg brukte 45*95, det ble stabilt og bra. Jeg isolerte, hovedsakelig for å kunne ha ulike temperaturer i rommene. Isolering er billig og lett å sette opp, så det er ingen grunn til å la være.

Jeg brukte enkle gipsplater. Hadde jeg gjort det om igjen, ville jeg brukt osb+dobbelgips på den ene siden og osb+enkelgips på den andre. Bare enkelgips gjør at det høres for mye mellom soverommene som nå er vegg i vegg. Osb for å gjøre det enklere å henge opp ting.

Hvis du vil gjøre det enkelt for deg, så sjekk tykkelsen på dørkarmen og regn deretter ut med platene. Hvis jeg husker riktig, er karmen oftest 95mm. Hvis du da setter enkelgips, havner det 13 mm utenfor karmen. Da finnes det dørfôringer som er frest ut 13 mm som dekker det. Setter du 2 plater på 45*95 lekter, havner de 26 mm utenfor, og da blir det vanskelig å finne fôringer som passer (i alle fall hvis man handler på Byggmax). Løsningen blir da å sage ned lekt med 26 mm, eller bruke en 45*70 eller 70*70 lekt og sparkle litt ekstra.

Oppsummering: bruk isolasjon og osb+gips. Regn ut hvor tykke lekter du trenger, og der vil tykkelsen på dørkarmen + hvilke dørfôringer du finner/vil ha bestemme.

Klikk her for å svare
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.