Hei!

Jeg har tenkt å bygge et lite soverom i leiligheten min og da kommer jeg til å måtte sette opp 2 vegger (som møtes fra hver sin vegg), men jeg står litt i valget og kvalet om hvilke mål jeg skal ha på stenderne.

Målene på veggene er 2M og på vegg 1 skal jeg ha en dør og på vegg 2 er tanken et vindu som sannsynligvis blir 60 bredt for å gjøre det enkelt med stenderne.
Takhøyden er 2,7M.

Mine spørsmål.
Anbefalingene er å bruke 70x45 stendere. Men går det bra å bruke 45x45? Jeg kommer til å sette opp osb+gips på begge sidene.
Jeg kommer til å bruke metallstendere om det har noen betydning.

Trenger jeg å tenke på noe spesielt når det er dør og vindu som også skal opp?

Og hvordan gjør jeg best med stenderne i hjørnet der de to nybygde veggene møtes?

Takk for alle svar!

45*45 anbefales ikke, men hvis du bruker 95*45 på andre hold går det bra, og du får samme tykkelse på veggen. Ellers tar du 45*70 og får en tykkere vegg.

Det funker med 45mm stålregler når du kjører med doble lag plater på begge sider, husk å forskyve skjøtene på begge sider så får du en stabil vegg. Angående spørsmålet om ytterhjørnet pleier man å bygge ferdig den ene veggen først komplett med plater for deretter å bygge den andre mot.

Okei blir veldig svaiende eller hva man skal si?
Hvis man snur 90 grader på 95x45 så går det ikke å sette osb platene på den ene siden? Eller hvordan gjør man da? ¨
Skal jo bruke stålstendere.

Ja jeg kommer til å sette doble på hver. Forskyve mener du at man begynner for eksempel med en halv osb-plate og så fortsetter med en hel for så å kunne begynne med en hel gipsplate?

Okei, ja det høres jo enkelt ut å gjøre det slik! Takk for det!

Sist redigert:
S
tenk på at du vil ha treverk ved dør og vindu. det går å ha forsterkningsregel ved dør og vindu. men det gjør det lettere med treverk

• Liker
mugatu
  • Laddar…
SBH skrev:
tenk på at du vil ha tre ved dør og vindu. det går an å ha forsterkningsregel ved dør og vindu. men det forenkler med tre
Ja, det har jeg tenkt på! Tenkte bare å sette inn en trestender i selve stålstenderen rundt døren samt vinduet.

S
jocke15 skrev:
Ja, det har jeg tenkt på! Trodde bare å sette inn en trelist i selve metallrammen rundt døren samt vinduet
nok for at det går men blir best med bare tre.

Klikk her for å svare
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.