Jeg holder på å renovere en villa fra 79. Villaen har betongplate og har hatt flytende gulv. I en del av huset har innerveggenes svill stått direkte på betongplaten, men nesten overalt har innerveggenes svill stått på det flytende gulvets gulvsponplate.

Nå lurer jeg på om jeg kan plassere de nye innerveggene på det flytende gulvets gulvsponplate? Det skal også inn gulvvarme i gulvsponplatene, om det nå spiller noen rolle.

BirgitS
Mener du at gulvsponplatene er flytende (kan bevege seg) og ikke sitter fast i noe?

Hvordan har du tenkt nærmere rundt gulvvarmen?

BirgitS BirgitS skrev:
Mener du at gulvsponplatene er flytende (kan bevege seg) og ikke er festet i noe?

Hvordan har du tenkt nærmere rundt gulvvarmen?
Akkurat, eller rettere sagt, så har det sett ut tidligere. Tenkte vel fortsette å ha det slik, om det er mulig :)

Jeg tenker betongplate, cellplast, gulvspon 22mm med utfreste varmeelementer, 12mm gulvspon, vinylklikk.

BirgitS
Jeg tror at hvis man setter innervegger på gulvsponplater så er platene ikke lenger flytende, men fastlåst. Det bør også være mulig å fortsette å gjøre det slik. Men du skal vel ikke ha gulvvarme under innervengene, hvert rom bør jo ha sin egen sløyfe.

BirgitS BirgitS skrev:
Jeg tror at hvis man setter innervegger på gulvsponplater så er platene ikke lenger flytende, men fastlåste. Det bør også gå an å fortsette å gjøre det slik. Men du skal vel ikke ha gulvvarme under innerveggene, men hvert rom bør jo ha sin egen sløyfe.
Jeg tenker at enkelte rom kanskje deler sløyfe. F.eks. 2 soverom og et kontor som er på samme gavl deler sløyfe.

Hvordan påvirker det hvis sløyfen går under veggen?

Tenker at man kanskje ikke må feste svillen i gulvsponet?

BirgitS
M mattiasohult skrev:
Jeg tenker at visse rom kanskje deler krets. F.eks. 2 soverom og et kontor som er på samme gavl deler krets.
Det er jo mindre bra den dagen ingen bor i soverommene lenger og man derfor vil holde 16 grader i dem vintertid for å spare penger mens kontoret fortsatt brukes og man der vil ha 20 grader.

BirgitS BirgitS skrev:
Det er jo mindre bra den dagen ingen bor i soverommene lenger og man derfor vil holde 16 grader i dem vintertid for å spare penger mens kontoret fortsatt brukes og man der vil ha 20 grader.
kanskje det, men føles som at man sparer inn den kostnaden gjennom å ikke måtte anskaffe 2 ekstra romgivere, større fordeler, ekstra slange osv.

Noen andre som har noen tanker om dette?

M mattiasohult skrev:
Akkurat, eller rettere sagt, så har det sett ut tidligere. Tenkte vel å fortsette ha det slik, om det er mulig :)

Jeg tenker betongplate, celleplast, gulvspån 22mm med innfreste vannrør for gulvvarme, 12mm gulvspån, vinylklikk
Har du prøvd denne løsningen? Føles for meg som det kunne føles merkelig, men har aldri prøvd.

B BosseHansson skrev:
Har du prøvd å gå på en slik løsning? Føles for meg som det kunne vært rart, men har aldri prøvd.
Nei ikke det :)

Tidligere gulvet var som sagt betongplate, celleplast, 22mm gulvspan, laminatgulv :)

Synes at det bør være det samme om man legger på en 12mm gulvspan på det

Klikk her for å svare
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.