14.040 lest ·
11 svar
14k lest
11 svar
Bygge innervegg på bjelkelag eller legge gulvspon først?
Skal bygge en innervegg i et rom i vår kommende fritidsbolig. Huset er nybygd på krypkjeller, og bjelkelaget er regleret cc 30. Rommet er ca 15 kmv og skal deles i to deler - baderom og gang. I både gang og bad skal det legges steingulv.
Spørsmålet gjelder om jeg først skal legge gulvspon over hele rommet og så bygge innerveggen, eller om jeg skal bygge veggen på bjelkelaget og deretter legge gulvspon i de respektive rommene. Deretter vil jo områdene i bad og gang flytsparkles etc.
Spørsmålet gjelder om jeg først skal legge gulvspon over hele rommet og så bygge innerveggen, eller om jeg skal bygge veggen på bjelkelaget og deretter legge gulvspon i de respektive rommene. Deretter vil jo områdene i bad og gang flytsparkles etc.
Takk for raske svar, forstår poengene deres - min tese var dog at gulvet blir stivere om jeg legger plate på hele området først og så bygger veggen. Når man legger steingulv så vil man jo ha et så stivt underlag som mulig.
Jeg skulle lagt sponplategulvet først. Skal du flytsparkle for gulvvarmen?
Fallet i badet kan gjøres med kiler på gulvbjelkene før du legger sponplategulvet.
Går noen vegger langs med gulvbjelkene? I så fall går det jo med mer virke til kottlingar mm hvis du gjør veggen først.
Mvh Niklas
Fallet i badet kan gjøres med kiler på gulvbjelkene før du legger sponplategulvet.
Går noen vegger langs med gulvbjelkene? I så fall går det jo med mer virke til kottlingar mm hvis du gjør veggen først.
Mvh Niklas
takk for det svaret andersmc. At det er enklere er jeg også overbevist om. Dog trenger veggen å bygges for å kunne ferdigstille eltrekkingen og jeg kan ikke legge gulvet riktig ennå for at rørleggeren ikke (er engasjert ... ) og derfor heller ikke lagt avløp, sluk, etc. inne på badet.
Spørsmålet er har det noen betydning for konstruksjonen? Jeg kan tenke meg å ta bryet med å legge spon i to rom i stedet for ett .
Spørsmålet er har det noen betydning for konstruksjonen? Jeg kan tenke meg å ta bryet med å legge spon i to rom i stedet for ett .
Uansett hvordan man vrir og vender på det, blir det til slutt alltid en sirkel av at noe må bygges først for at man skal kunne fortsette med det andre og det tredje, men det tredje må gjøres før man kan starte med det første...
Du trenger f.eks. ikke å gjøre elektrisiteten helt ferdig, du kan jo bare forberede ved å la slangene henge fra taket der veggen etter hvert skal være.
Du trenger f.eks. ikke å gjøre elektrisiteten helt ferdig, du kan jo bare forberede ved å la slangene henge fra taket der veggen etter hvert skal være.
Klikk her for å svare