neeei det vil jeg virkelig ikke :)

Setter du det i spenn tilstrekkelig vil det ikke bevege seg. En foam mellom regel og gulv gir litt bedre grep.

Jo spenn på typ 5-8 mm var nettopp min tanke at det ville bli bra og stabilt. Hvilken type foam anbefales?

Ahhh perfekt! Har vært på jakt etter akkurat dette, den er jo lydabsorberende også! Tusen takk!

Et annet alternativ er å legge en latexfug under underlaget. Sitter veldig godt og kan skrapes av gulvet den dagen veggen skal demonteres. Fugen er bra for lydisoleringen, noe også EPDM gummi er. Foam er ikke bra for lydisolering, om det nå er viktig i ditt tilfelle. Hvis så er tilfelle, vil overluftventiler og dør være mer kritiske punkter.

Gjennomføringen for overluft gjør du i MDF eller plyfa, en liten boks som passer til gitterets ramme.

Fikk faktisk det samme tipset av en kamerat om å legge latexfug, og også legge det i vertikale skjøter i OSB samt legge fug mellom OSB og tak/gulv.
Det hadde vært fint å få det så lydisolert som mulig, men innser at det kommer til å lekke lyd gjennom dør og gitter, så jeg kanskje ikke skal bry meg så mye om å få veggen 100% perfekt når det kommer til lydisolering.

Du kan jo velge en lydisolert dør og ventil om du synes at det er viktig

Kommer nok kjøre med normal dør og ventil.

Var i huset i går (vi fikk tilgang i går) og begynte å gruble på hvor veggen skal stå osv. Da jeg så på innertaket i rommet der veggen skal bygges, merket jeg at taket var 'mykt', vet ikke hvordan jeg skal forklare, men trykker man på det så svikter det før det blir stivt (altså før det 'treffer' det som ligger bak), virker litt porøst på en måte, altså lett å få sprekker. Jeg tror ikke det er gipsplater som sitter der, men heller noe annet materiale som tidligere eier har satt opp (kan det være tretex?). Vet ikke hva som ligger bak, men skulle jeg gjette, så sitter det et annet innertak der som kanskje kan være fint.

Spørsmålet er nå hvordan jeg takler dette? Å sette de vertikale stenderne i spenn vil gjøre at taket (eller det der materialet) buer inn. Så slik jeg ser det, har jeg 2 alternativer:

1. Ta en slags stikksag og sage ut en smal renne med bredde på ca. 70 (siden stenderen er 70 bred), feste stålstenderen i rennen mot det stive innertaket som ligger bak. Fordelen her er også at jeg får et bilde av hva som sitter bak
  2. Rive hele taket, bygge veggen, sette nytt innertak. Vil helst ikke dette da det ser fint ut, og jeg vet ikke hva jeg skulle satt som nytt innertak (gipsplater?)

Noen tips?

H
C claym skrev:
Kommer nok kjøre med normal dør og ventil.

Var i huset i går (vi fikk tilgang i går) og begynte å tenke på hvor veggen skal stå osv. Når jeg sjekket innertaket i rommet der veggen skal bygges så oppdaget jeg at taket var 'mykt', vet ikke hvordan jeg skal forklare men presser man på det så svikter det før det blir stivt (altså før det 'treffer' det som ligger bak), virker litt porøst på en måte altså lett å få sprekker. Jeg tror ikke det er gipsplater som sitter der men heller noe annet materiale som tidligere eier har satt opp (kan det være tretex?). Vet ikke hva som ligger bak men skulle jeg gjette så sitter det et annet innertak der hvilket som kan være fint.

Spørsmålet er nå hvordan jeg skal håndtere dette? Å sette de vertikale stenderne i press kommer til å få taket (eller det materialet) til å bue inn. Sånn som jeg ser det har jeg 2 alternativer:

1. Ta en slags stikksag og sage ut en smal renne med bredde på ca 70 (siden stenderen er 70 bred), feste stålstenderen i renna mot det stive innertaket som ligger bak. Fordelen her er også at jeg får et bilde av hva som sitter bak
  2. Rive hele taket, bygge veggen, sette nytt innertak. Vil helst ikke dette da det ser fint ut og jeg ikke vet hva jeg skulle satt som nytt innertak (gipsplater?)

Noen tips?
ta et bilde av taket

Du kan regla med plåtreglar og lime utlegget (hammarbandet) med montasjelim. Forstrekk slik at mykplatene ligger mot glespanelen hvis de henger ned lokalt. Vil du ha livrem kan du komplettere med noen gipsankre for plate materiale (den typen du skrur spax i).

Vet ikke om det hjelper da det er helt hvitt og slett :)

H
C claym skrev:
Vet ikke om det hjelper da det er helt hvitt og glatt :)
nysgjerrig om det kan være vevtak

Björn Melander Björn Melander skrev:
Du kan bruke metallstendere og lime utlegget (hammarbandet) med montasjelim. Forspenne slik at mykplatene ligger mot spreden dersom de henger ned lokalt. Vil du ha livrem kan du komplettere med noen gipsankre for platemateriale (den typen du skrur spax i).
Kanskje var uklar, men taket henger ikke ned i dag, men er plant og fint. Metallstendere i tak og gulv kommer jeg til å bruke. Men min bekymring var at ettersom takstenderen vil bli presset opp (gjennom at de vertikale stenderne er litt lengre) så vil det myke taket sprekke / bule utenfor de oppsatte osb- og gipsplatene som jeg kler rammeverket med.

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.