Hei

I mitt nye hus har de tidligere eierne åpnet opp portaler til de fleste rom. Siden vi trenger flere soverom skal dette gjenopprettes. Den veggen som jeg nå skal bygge består på den ene siden av pløyet panel med masonitt som overflate og på den andre siden av gips. Gipssidene er det bare å tette igjen med 13 mm gipsplater, men hvordan skal jeg gjøre med masonittsiden? Hvis jeg bruker gips på den siden også, er det risiko for at skjøten mellom gipsen og masonitten sprekker? Skal jeg bruke sponplate eller masonitt i stedet?

Masonitt (3.2 mm board fra byggmax) frister siden det ikke bygger så mye, men holder det og hvordan er det å bygge med? Jeg leste et sted at masonitt skal ligge i bløt og ha seg før man monterer den, det høres syyyykt slitsomt ut. Er det fortsatt slik, eller er det bare å spikre opp?

Jeg vet, jeg burde spørre på mitt byggvarehus, men jeg får så dårlige svar på byggmax...

mvh

Erik

Byggmax skal du ikke spørre på. Det inngår i konseptet at man vet hva man skal ha når man kommer dit.
Board blir veldig slafsete å bygge en vegg av. Gips eller sponplate på stendere er det mest passende.

andersmc skrev:
Byggmax skal du ikke spørre på. Det inngår i konseptet at man vet hva man skal ha når man kommer dit.
Derav denne tråden :)

Men hvordan blir det på den gamle masonittveggen? er det spon som gjelder eller går det bra med gips?

Jeg forstår ikke helt hvilken "skarv" mellom boarden og gipset du mener?

Å legge masonite i bløt er nok ingen god idé. Overhodet. Masonite er i prinsippet eksploderte trefibre og disse er mer enn villige til å suge vann som en svamp og helt miste sin bæreevne. Det blir et sleipt kliss av alt sammen.

skogsingenjör skrev:
Jeg forstår ikke helt hvilken "skjøt" mellom boarden og gipsen du mener?.
Jeg skal prøve å forklare litt nærmere.

Det er altså ikke en helt ny vegg jeg skal sette opp, men det er en åpning i en vegg som jeg skal sette igjen. Over og på sidene av den nye veggen er det gammel vegg, av spånt+masonitt.

Du kan ikke bygge veggen kun av masonite. Skal du bruke den bør du sette spon bak. Så gjorde man på tiden det begav seg. Det ble anbefalt at masoniten skulle fuktes og ligge og trekke før oppsett. Bløtlegging høres veldig drastisk ut. Tror man fuktet masoniten litt og la den på hverandre. Byggmax masonite har jeg bare sett en gang og den platen var ikke mye å rope hurra for. Den var ikke plan og ville bule veldig mye om man satte den opp på veggen. Kanskje derfor man fuktet og platene fikk trekke? Er det bare en åpning som skal spikres igjen, trenger man kanskje ikke fukte platen. Alternativt kan du kle hele den veggen med gips, fra hjørne til hjørne, så trenger du ikke være redd for at det sprekker i skjøtene etterpå. Jeg ville nok ta vanlige 13 mm gips i så fall. Liker ikke renoveringsgips og dessuten er de så dyre.

Kle hele veggen blir dessverre dyrt og skaper problemer med dørkarmer, ellers er det et fristende alternativ. Kan man tette hullet med gips, glassfiberteipe kantene og sparkle, og så tapetsere over, eller beveger det seg så mye at det ikke holder?

Eller bør man bruke sponplate? Not + fukte masonite og holde på høres skikkelig slitsomt ut. Men det er det jo når den nye veggen sprekker også...

Jeg stemmer på OSB+masonite i dette tilfellet. Burde gå an å feste masoniten med monteringslim som PL200.

Masonitt beveger seg. En bevegelsesfuge er nødvendig mellom materialene for å unngå problemer. Den kan du for eksempel fylle med mykfug. Jeg ville ha gipset hele veggen med renoveringsgips eller vanlig gips. Ville ikke ha brukt masonitt fordi gips er bedre til alle tenkelige overflater du har inne.

Tror du kan få det ganske bra med gipsvegg og mykfug mot tilkoblingen til eksisterende vegg samt renoveringstapet over hele overflaten, om du ikke vil gipse alt.

Klikk her for å svare
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.