Hei!
Er på vei til å bygge inn et lite gutterom i gangen til den eldste sønnen.
Se bilder nedenfor:
Tanken er å gjøre det så enkelt og relativt økonomisk som mulig, men med en viss grad av sikkerhet og også utseende.
Som du ser, trengs egentlig bare en dør og to skillevegger, så er jobben gjort.
Når det gjelder vegg nr 2, så bygger jeg rett og slett en forlengelse av rekkverket mot kjellertrappen - ca 95 cm frem til tilknyttede vegg.
Nå er naturligvis spørsmålet, hvordan gjør man. Jeg har holdt på med litt innendørsbygging tidligere på hjemmefiksernivå, men her tar jeg gjerne råd fra dyktigere amatører eller halvproffer.
Det er spesielt følgende punkter som jeg gjerne tar imot synspunkter rundt:
Er det noe spesielt, foruten nøyaktighet, jeg bør tenke på når jeg måler opp vegg nr 1?
Den må naturligvis helst bli en rett forlengelse av den allerede eksisterende veggen (spesielt vegg 1). Hvordan får man den planlagte linjen til å bli så rett som mulig?
- hvilket plate materiale ville dere brukt? Jeg kommer, om ingen på gode grunner protesterer, til å gå for 13 mm gips med en slags tynn sponplate som forsterkning, alternativt kjøre med dobbelt gips. Jeg tenker å bruke et ganske tett stenderverk også med tverrgående stendere som jeg merker posisjonen på, for i fremtiden trygt å kunne henge opp TV-apparater og annet tungt på rommets innside.
- Hvordan isolerer man innervegger på best mulig måte når det gjelder lyd? Er det mineralull eller celleplast som er bedre? Er det virkelig nødvendig å bruke byggplast på disse to innerveggene? Jeg har hørt noen som mener det er unødvendig på innervegger og bare øker muggrisikoen. Min plan er nemlig ellers å rett og slett sette isolasjon i veggens hulrom og deretter bare sette gipsplater over dette. Finnes det noen risiko eller ulempe med å gjøre det slik?
- Hvordan fester jeg veggstamme og dørkarm på best mulig måte i parkettgulvet? Det er kjelleretasje under, men så vidt jeg kan forstå, finnes det ingen strøm eller andre rariteter i gulvet.
Jeg har lest en del tråder her og på andre forum. Når det gjelder å feste nye sviller//stendere på parkett, ser jeg at noen har foreslått både lim og selvklebende bånd. Det føles imidlertid litt usikkert ikke minst da det eventuelt skal henges TV og annet på veggene, samt at guttene i familien ikke sjelden kaster seg mot gulvlister og vegger.
Hvordan hadde dere gått frem for å feste veggen i det underliggende gulvet?
Min plan er å skru den rett og slett fast, ca 2,5 cm ned i parketten.
- Som innerdør tenkte jeg å gå for en standardmodell i hvitt fra Dooria 21*7. Er det noen spesielle advarsler på sin plass her, eller er det bare å sette i gang?
Det blir nok et utmerket rom, og jeg tror at du tenker helt riktig om materialer osv. Mineralull/glassull skal det være for lydisolering, ikke celleplast. Vil du ha ekstra god isolasjon gjelder dobbel gips. Men det lekker jo uansett lyd gjennom døren, så det er nok overkill.
Men
1)
Du bygger vel igjen rekkverket mot trappen også? Der virker jo "reglingen" å være klar, så det trengs bare en gipssplate på hver side.
2)
Ventilasjon! Tilluft trengs i det nye rommet. Avtrekk er vel ordnet i våtrommene.
1: Ja, akkurat - jeg var nok uklar der, espalieren bygges igjen slik at jeg så å si utnytter eksisterende stendere der. Eventuelt tenkte jeg til og med å spare litt og bruke enkelgips på siden som vender ut mot trappen, da den veggen henger høyt i luften og er beskyttet mot vold og støt utenfra.
2. Det glemte jeg å nevne. Jo, jeg tenkte å bruke en slags pen gjennomgående ventil i metall, muligens over døren til rommet. Avtrekk finnes i både kjøkkenet og toalett like ved.
Hvem har sagt at du skal ha plast i innerveggene? Det er totalt unødvendig.
Setter du plywood bak gipsen, så vil du neppe trenge noen stendere i veggen.
Angående svillen så er det kanskje ikke optimalt å skru den hvis parketten er flytende.
Så synes jeg at en 70cm bred dør er altfor smal. Husk at det er yttermålet på karmen som menes, og at dørbladet er ca en dm mindre.
Takk Strevert og KnockonWood angående tilluften, man skal tydeligvis ikke prøve å tenke sent på kvelden....
Ja, jeg kommer til å installere spaltventiler i vinduet - som også skal gjøres andre steder i huset.
@Mattiax: jeg tar til meg den advarselen. 60 cm blir altfor smalt, da må jeg nok gå opp en desimeter i karmbredde i stedet. Parketten er flytende, - hvordan i all verden skal jeg feste veggen nederst? Limløsninger? Det føles ikke helt bra med tanke på holdbarhet. Hva hadde du/dere gjort?
Parketten skal kunne bevege seg, ellers kan den bue seg, spiller ingen rolle om du skrur eller limer i det tilfellet. Jeg hadde saget opp der svillen skal plasseres og festet den til undergulvet i stedet.
Legg en regel på parketten der veggen skal være og tegn av. Legg på målet for veggplatene på hver side, legg deretter til ca 10mm ekstra på hver side (bevegelsesrom). Sag deretter bort parketten med en senkesag eller sirkelsag. Still inn saga slik at du har noen mm margin ned til kjellergulvet (om det er stein). Deretter banker du bort det siste med et stemjern eller lignende. Parkettens mellomrom mot veggen dekkes til slutt med en gulvlist!
Takk - jeg forstår. Det blir jo litt mer arbeidsinnsats, men samtidig ville det være virkelig kjedelig om gulvet begynner å reise seg når veggen er på plass med tapet og el-installasjoner m.m. Jeg får begynne å skissere på en løsning ut fra deres forslag om saging mistenker jeg.
en ting du bør tenke på er om taklampene i rommet har trappkobling altså om sønnen slukker i sitt rom slukker hele etasjen eller om noen skal gå opp midt på natten og tenner taklampen i etasjen og i hans rom.
Veggen med døren ville jeg sette etter parketten... dvs det er bedre at det ser rett ut enn at det er rett...
Jeg ville ikke saget i stykker parketten for dette... lim eller bra dobbeltsidig tape funker utmerket... eventuelt noen tynnere skruer i parketten... veggen skal kanskje bort om noen år og da er det lett å gjenopprette...
Jeg liker tanken din ENK, dette krever en skikkelig gjennomtenkning. Junior kommer jo til å flytte ut en vakker dag, det føles ikke bra å måtte legge om et ellers fint parkettgulv hvis det ikke er nødvendig.
El-koblingene er kontrollert, dvs. strømbryteren som styrer rommets hovedbelysning påvirker ikke gangen og vice versa. Men jeg setter pris på påpekningen.
En liten tanke, apropos det der å kunne gjenopprette den eksisterende hallen/allrommet eller hva dere kaller det:
Kinshasa, om du dropper vegg 2, 95 cm og trekker vegg 1 direkte fra trappespileverket til motsatt vegg, så blir veggkonstruksjonen mye enklere og mer stabil.
Ingen behov for å skru/spikre/sage i parketten finnes da. Det er nok med et par tetningslister mot gulvet under veggregelen for lydtetning.
A) Det blir lettere å gjenopprette hallen når behovet for gutterommet faller bort. B) Korridoren/hallen blir litt luftigere i passasjen til øvrige rom på denne etasje.
Forutsatt naturligvis at gutterommet blir stort nok allikevel.
Jeg hadde satt OSB+gips og kun festet mot tak, ikke gulv, for å kunne gjenopprette. Du bør få en tilstrekkelig stabil vegg for å ikke behøve gulvfesting. Det føles kjedelig å ødelegge gulvet.
Igjen - takk for innspill.
Jeg kommer nok til å kjøre på parketten, akkurat som noen av dere har foreslått. Risikoen for eventuelle forskyvninger får jeg rett og slett ta med i beregningen.
Jeg blir dog nødt til, på grunn av rommets ønskede størrelse, å kjøre på planen med vegg nummer to, selv om en tverrgående vegg mellom espalier og motsatt side ville blitt kraftigere. Dessverre blir rommet for lite i dette tilfellet.
Jeg holder på å se på monteringslim og dobbeltsidig tape for festing av svill på parketten.
Finnes det noen spesielle merker som holder ekstra godt?
TESA har en tape som jeg har hørt gode ting om: http://www.verktygsboden.se/dubbelhaeftande/dubbelhaeftande-tejp
Takk for tipsene.
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.