Vi har to IKEA Pax-garderober som jeg vil bygge inn ved å sette en list mellom garderobene og taket.

Men, jeg har tommelen midt i hånden, så jeg må spørre hvordan man gjør det. Av de garderobene som er innebygde som jeg har sett, går det ikke å se hvordan listene er satt opp rundt garderobene.

Hva brukes til materiale? Hvordan fester man listene i taket og garderoben? Og fremfor alt, hvordan gjør man det uten at man kan se noen synlige skruer? Limes de??

Beklager for et sånt nybegynnerspørsmål, men alle tips om hvor jeg starter, verdsettes.

Oi, et sånt åpent spørsmål er nesten vanskelig å få svar på. Kan du legge ut et bilde av det hele så kanskje du kan få noen tips basert på det. Går jo an å gjøre på flere forskjellige måter:-)

Kan du ikke kjøpe en passbit eller en gulvsokkel på ikea og sage til den på høyden (Hvis du har mye rom til taket) og deretter skru den innenfra og opp i garderoben. Deretter kan du sette på en ny taklist utenfor oppe i taket hvis du har lister på de øvrige veggene.
/ Micro

Jeg har lagt til et bilde og tegnet inn hvor jeg vil ha listen. Det blir et ytterhjørne der som gjør det ekstra vanskelig.

Jeg har også tenkt på alternativet å skru inn fra innsiden av garderoben, men jeg vet ikke hva som er mest hensiktsmessig. Det trengs vel en liten plast- eller gummilist nærmest taket også for å skjule "hulrommet" over den store listen?

• Garderob med markert område for list ved taket i et hjørne, viser potensielt plasseringsproblem for list montert fra innsiden av garderoben.
Vi har en garderobe fra ikea som er innebygd og platen i ryggen har sluppet, så nå faller håndklær ned et sted i huset og forsvinner :) så sørg for at baksiden på garderoben sitter ordentlig :)

Øverst kan du vel feste en lik lignende taklist som du har i dag, og på den måten skjule den sprekken som blir mot taket.

Det Du kaller list kaller de fleste av oss andre for passbit ;) kan være greit å vite. Jeg ville ha saget til en passbit av mdf, gjæret hjørnet, skrudd en firkantlist i taket som passbiten kan hvile mot (listen skal altså sitte innenfor passbiten) så hadde jeg limt passbiten mot listen, mot garderoben og i gjæringen. Avsluttet med likadan taklist som i øvrige rommet.

Tyresö
Jan-Å

Jeg hadde også gjort som du beskriver - enkel og bra løsning. Men siden TS i det hele tatt ser dette som et byggeproblem, tror jeg det blir vanskelig å gjære tilpasningsbiten på en pen måte - derfor ville jeg anbefale TS å sjekke målene, om en sokkel til kjøkkenbenker ville passet. Da blir det ingen gjæring, bare rette kutt som gjemmes i de ferdige plastvinklene. Deretter er det bare å trykke litt PL400 ved monteringen som skal gjøres etter ditt konsept.

• Liker
JonMod
  • Laddar…
Jeg takker for svarene. Jeg visste ikke hva gering var for noe og var nødt til å sjekke det opp. Jeg klarer ikke å gera og jeg vet ikke hvordan jeg får tak i taklisten så det føles ikke gjørbart.

Jeg sikter på å finne en sokkel til kjøkkenbenkene og skru fast den innenfra garderoben og så håper jeg byggevarehuset kan hjelpe meg med hvordan jeg skjuler skjøtene.

Kjøp en 45 * 70 sag til to biter og kile fast ovenfor gadroben ca20mm inn de kan gjerne være litt for korte. Skru rett gjennom gadroben. Kjøp en hylleplate og få den oppsagd på byggvarehuset, den skal være 3 mm lavere enn hva du trenger og frontbiten skal gå forbi gavlbiten pluss 1 mm. Kjøp latex, sett store klatter latex på reglene og trykk fast, holder bra. Latex langs opp mot taket.

• Liker
Emma&Johan
  • Laddar…
Jeg har forstått at jeg skal sette opp en list mot taket bak passbiten og lime den fast samt skru gjennom garderoben nedenfra.

Men jeg var på byggevarehus i dag og så på ferdige sokler. De var vel bra i seg selv, men plastvinkelen som man setter i ytterhjørnet var veldig trist. Jeg skal sjekke i morgen på et annet byggevarehus.

Alternativet er altså å kjøpe mdf og gera dem? Jeg vurderer å prøve det tross alt. En gjærsag koster bare 399 på Clas Ohlson. Jeg forstår at kvaliteten er tvilsom, men jeg trenger bare bruke den to ganger.

Gavelen på sokkelen er vel hvit, la denne bli synlig. Ellers kan du kjøpe en hylleplate og få den saget i varehuset Det blir bedre og lettere enn å geringskappe.

• Liker
Solsida
  • Laddar…
F.eks. Beijer tar nesten ingenting for å sage til MDF i nøyaktige biter som du så kan male hvite selv. De kapper sikkert også hvis du ber dem. Mal med lakkfarge, det blir penest. Det skal være skumgummirull, men det kan du jo få hjelp med på f.eks. K-Rauta. Deretter skal du kjøpe en pakke med malerfugemasse. Med den skjuler man alle skruehull, skavanker osv. Snekkerens beste venn! :)

SkrUvhål skal det jo være!

Nå er jeg ferdig. Jeg valgte å kjøpe hyller og sage dem til, Deretter skrudde jeg innenfra garderobene og satte latex langs alle kanter. Det ble relativt enkelt og tilstrekkelig bra (min ambisjonsnivå er nok ikke på nivå med mange andre her på forumet).

Jeg takker for all hjelp. Uten dere hadde det nok ikke blitt gjort noe i det hele tatt.

• Innbygd garderobe med hvite, tilpassede hylleskiver og latex i skjøtene, enkel dekorasjon på døren.
  • Liker
larsforsman
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.