Hei!

Etter mye om og men har jeg kommet fram til å bytte ut hele varmesystemet i vårt nye prosjekt. Jeg skal felle inn pex-slange og legge om all elektrisitet, og samtidig etterisolere fra innsiden. I dag består veggene av tømmerstamme + leirpuss + masonittplater. Finnes det noen ulemper med å bygge den nye veggen direkte på den gamle, slik at jeg slipper å hakke bort alt som er leirpuss osv? Altså lekte direkte på den gamle veggen.

Mvh

gubblurven skrev:
Hei!

Etter mye om og men har jeg kommet fram til å bytte ut hele varmesystemet i vårt nye prosjekt. Jeg skal legge inn pexslange og legge om all elektrisitet, og samtidig tilleggsisolere fra innsiden. I dag er det laftestamme+lederlind + masonittplater på veggene. Finnes det noen ulemper med å bygge den nye veggen direkte på den gamle slik at jeg slipper å hakke bort alt som er lederlind osv? Altså regle direkte på den gamle veggen.

Mvh
Ingen ekspert, men slik gjorde vi for over 20 år siden. Vi tok bort masonitten, men lot alt som ikke kunne børstes bort, lerkliningen, mose og filler, stå igjen. Vi reglade opp, både for å få det litt rettere og for å isolere. Når vi åpnet opp for å fikse litt (satte inn en dobbel balkongdør istedenfor vindu) forrige sommer, var tømmeret fortsatt veldig fint og friskt.

Nå sier jo noen at man ikke skal isolere laftestammer, men slik ble det, med dampsperre og hele balunsen siden det er permanentbolig. Og som sagt, det ser fint ut etter 20 år pluss. Noen ting angrer jeg på i den renoveringen, men akkurat den biten føles fortsatt ok. For å være ærlig var antageligvis den største gevinsten å få det vindtett og nogenlunde rette vegger snarere enn isoleringen i seg selv.

Helene

Klikk her for å svare
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.