Jeg skal gyve løs på å bygge en peis ute i hagen nå i sommer. Jeg forstår detaljene rundt byggetillatelse/melding, tillatelse fra naboer osv., derimot søker jeg informasjon om de byggetekniske detaljene.
Modellen jeg tenker å bygge er denne (bilde fra nettet).
Mine spørsmål:
Gjelder materialer.
-Er det korrekt at hvilken som helst type teglstein eller stein kan brukes for "konstruksjonen" og at kun innsiden og bunnen av selve ildstedet trenger å kles med ildfast tegl? Altså at for alt unntatt materialet nærmest ilden duger det fint med alt fra vanlig skettegl til naturstein eller mexi så lenge det tåler frost?
-Samme spørsmål gjelder mørtel, kan jeg også her bruke vanlig mørtel til fuger som ikke ligger nærmest ilden? Hvilken type mørtel bør jeg bruke der det er behov for ildfast tegl?
-Er ildfast tegl og ildfast mørtel frostsikker eller kreves en spesiell type tegl for bruksområder som må tåle både kulde/fukt og høy varme?
Gjelder byggeteknikk.
-Hvordan tror dere denne modellen er utformet innvendig? Har man bygget opp en rett høy skorstein med et ildsted i bunnen og så murt på "vinger" på sidene? Altså at disse vinger på sidene mest sannsynlig er hule og mest for syns skyld, alternativt også for stabilitet?
-Trenger man å mure inn et rør i skorsteinen eller holder det med den naturlige firkantede kanalen som teglskiftene danner når man murer oppover?
-Hvis min antagelse angående materialet stemmer, hvor høyt bør man bruke det ildfaste tegl? Jeg antar at ikke hele innsiden av skorsteinen trenger å kles?
-Svarer den åpne siden av ildstedet for alt luftinntak eller bør man etterlate en sprekk eller lignende på baksiden for innsug? Finnes det noen annen type åpning/innsug/ventilasjon i noen annen del av konstruksjonen, ildstedet eller skorsteinen?
-Kommer ilden/røyken ifølge denne planen faktisk til å søke seg opp i skorsteinen i alle værforhold eller er det risiko for at røyken søker seg ut gjennom åpningen? Kan man gjøre noe (bygningsteknisk) for å hjelpe røyken til å velge veien gjennom skorsteinen? Jeg tenker på for eksempel passende diametre for kanalen, naturlig "ejektorfunksjon" i konstruksjonen ved kronen eller lignende?
Mange spørsmål, er det noen som har svaret på noen av spørsmålene så setter jeg veldig pris på om den kunnskapen deles eller diskuteres.
Mine spørsmål:
Angående material.
-Er det korrekt at hvilken type tegl eller stein som helst kan
brukes for "byggingen" og at kun innsiden og bunnen av selve herden trenger
kles med ildfast tegl? Altså at for alt unntatt materialet nærmest ilden duger det fint med alt
fra vanlig skettemurstein til naturstein eller mexi så lenge det tåler frost?
Ja. Frostsikker tegl som fasadetegl, skorsteinstegl etc går fint så vidt jeg vet.
Voh skrev:
-Samme spørsmål angående mørtel, kan jeg også her bruke vanlig mørtel til fuger som ikke
ligger nærmest ilden?
Jeg ville brukt B-mørtel da det tåler mer enn C-mørtel, som for øvrig også skulle fungere...
Voh skrev:
Hvilken type mørtel bør jeg bruke der det er behov for ildfast tegl?
Ildfast mørtel, dra til murspesialisten i Göteborg hvis du har nær dit, de har bra greie og bredt utvalg med produkter.
Voh skrev:
-Er ildfast tegl og ildfast mørtel frostsikkert eller kreves en spesiell type tegl for bruksområder som trenger å tåle både kulde/fukt og høy varme?
Jeg tror ildfast generelt sett er frostsikkert, men er ikke helt sikker.
Voh skrev:
Angående byggeteknikk.
-Hvordan tror dere denne modellen er utformet inni? Har man bygget opp en rett høy skorstein med
en herd i bunnen og så murt på "vinger" på sidene? Det vil si at disse flyglene på sidene mest sannsynlig er hulrom og mest er der for utseende, eller også for stabilitet?
Med største sannsynlighet er hele stykket murt nedenfra og opp på samme tid, forbandet er jo med hele veien. Hul på sidene? Ingen anelse, men hvis det er massivt så lagrer det mer varme som kan stråle ut en stund i sommernatten etter kveldens grill og moro.
Voh skrev:
-Trenger man mure inn et rør i skorsteinen eller holder det med den naturlige firkantede kanal
som teglskiftene danner når man murer oppover?
Det holder med murt kanal
Voh skrev:
-Hvis min antakelse angående materialet stemmer, hvor høyt bør man bruke det ildfaste tegl? Jeg antar at ikke hele innsiden av skorsteinen trenger kles?
Bare rundt selve ildstedet, med fordel kan du etter oppmuring dra på et lag ildfast mørtel et par desimeter opp ovenfor overkant åpningen på innsiden der de ildfaste steinene slutter, og på undersiden av hvelvet samt i kupen.
Voh skrev:
-Svar den åpne siden av herden for alt luftinntak eller bør man la det være en sprekk eller lignende på baksiden for innsuget? Finnes det noen annen type åpning/innsug/ventilasjon i noen annen del
av bygget, herden eller skorsteinen?
Hvis den er designet som en tradisjonell åpen ildsted så er det ofte ingen annen enn åpningen foran som står for tilluft.
Voh skrev:
-Vil ilden/røyken ifølge denne planen faktisk søke seg opp i skorsteinen i all slags vær eller
er det risiko for at røyken søker seg ut gjennom åpningen? Kan man gjøre noe (byggeteknisk)
for å hjelpe røyken å velge veien gjennom skorsteinen? Jeg tenker på eksempelvis passende diametre
for kanalen, naturlig "ejektorfunksjon" i bygget ved kronen eller lignende?
Det viktigste jeg vet om her er åpningsareal kontra røykkjanalareal. 10:1 bør det være, og at det finnes et rom over ildstedet som innvendig skråner opp og danner en type tut opp mot røykgaskanalen, kalles for kuppel.
Voh skrev:
Mange spørsmål, er det noen som har svaret på noen av spørsmålene så setter jeg veldig stor pris på
hvis den kunnskapen deles eller diskuteres.
Takk for at du leste!
Vær så god. Mine refleksjoner er bare mine refleksjoner og ingen absolutte sannheter. lykke til!
Ja. Frostsikkert tegl som fasadetegl, skorsteintegl osv går bra så vidt jeg vet.
Jeg ville brukt B-mørtel da det tåler mer enn C-mørtel, som forøvrig også ville fungert...
Ildfast mørtel, dra til murspesialisten i Göteborg hvis du bor i nærheten, de har god kontroll og bredt utvalg av produkter.
Jeg tror ildfast generelt sett er motstandsdyktig mot frost, men er ikke helt sikker.
Med stor sannsynlighet er hele konstruksjonen murt nedenfra og opp samtidig, forbindelsen er jo med hele veien. Hul på sidene? Ingen anelse, men hvis det er massivt lagrer det mer varme som kan stråle ut en stund i sommernatten etter kveldens grilling og moro.
Holder med murt kanal
Bare rundt selve ildstedet, med fordel kan du etter oppmuring dra på et lag ildfast mørtel et par desimeter oppover overkanten av åpningen på innsiden der de ildfaste steinene slutter, og på undersiden av hvelvet samt i kuppelen.
Hvis den er designet som en tradisjonell åpen peis så er det ofte ikke noe annet enn åpningen foran som står for tilluft.
Det viktigste jeg vet her er åpningens areal kontra røykgasarealet. 10:1 bør det være, samt at det finnes et rom over ildstedet som innvendig skråner oppover og danner en slags trakt opp mot røykgaskanalen, kalt kuppel.
Vær så god. Mine refleksjoner er bare mine refleksjoner og ingen absolutte sannheter. Lykke til!
Takk for dine refleksjoner!
-Du nevnte at røykgaskanalen skal være ca 10% av åpningsarealet. Henspiller denne 10%-vise arealet kun på skorsteinens åpning, eller skal hele kanalen ha denne bredden oppover? Jeg tenker at det kan oppstå viss turbulens i røykgassene, som hindrer strømmen opp, hvis kanalen ikke har en konstant utforming? Min undring her grunner i hvordan jeg skal planlegge delen fra ildstedet til skorsteinens begynnelse (kuppelen?) samt om det medfører problemer å "snøre igjen" en for bred kanal i åpningen for å oppnå korrekt areal. F.eks. at røykgassene støter mot kanten/innsnevringen og når de endrer vei, blokkerer strømmen. Eller om det tvert imot skaper en undertrykksug i den smalere delen, som skaper en ejektorfunktion og dermed hjelper røyken ut?
-Jeg skisset opp et bilde i paint etter hvordan jeg oppfattet dine instruksjoner. Den er selvfølgelig ikke i målestokk eller eksakt, hensikten er bare å vise hvordan jeg har forestilt meg prinsippet så den kan vurderes av deg og andre. Tror du denne utformingen ville fungere?
(Rød markering viser ildfast tegl, grå markering over det røde viser et ekstra lag ildfast mørtel)
Beklager det norske alfabetet, jeg er i utlandet og tastaturinnstillingene låser seg vanligvis på denne datamaskinen når jeg bytter til svensk, og det er ikke helt populært
Røykskuffe har man for å minimere kald trekk i åpne peiser innendørs. En peis som står utendørs vet jeg ikke om det har noen rimelig nytte med røykskuffe, men du kanskje vil bygge et hus rundt stykket i fremtiden en gang
Min litt slurvete klipp-og-lim-versjon av din tegning, med røykskuffe:
Kappen er på forsiden og bakveggen er rett. Røykgasskanalens areal, altså arealet den har etter kappen og røykskuffen og alt det der bør være 10% av åpningen på forsiden. Som du ser har jeg trukket kappen litt frem, tegningen din hadde et underbitt som ikke fyller noen funksjon. Dessuten har jeg holdt røykkanalens areal konstant. Å snurpe den til på den øverste meter har ingen fordel, snarere tvert imot...
Røykehylle har man for å minimere kaldras i åpne peiser innendørs. En peis som står utendørs vet jeg ikke om det har noen rimelig nytte med røykehylle, men du kanskje vil bygge et hus rundt kreasjonen i fremtiden en gang
Min litt slurvete klipp-og-lim-versjon av din tegning, med røykehylle:
Kuppelen er på forsiden og bakveggen er rett, røykgasskanalens areal, altså arealet den har etter kuppelen og røykehyllen og alt det der bør være 10% av åpningen på forsiden. Som du ser har jeg trukket frem kuppelen litt, din tegning hadde et underbitt som ikke fyller noen funksjon. Dessuten har jeg holdt røykkanalens areal konstant. Å snurpe den den øverste meteren har ingen fordel, snarere tvert imot...
Jeg forstår, takk skal du ha. Da blir det definitivt en røykehylle. Jeg kommer nok aldri til å bygge et hus rundt kreasjonen, men fraværet av den planen er ikke en fornuftig grunn til å bygge "feil", så røykehylle it is.
Årsaken til at den bakre veggen av selve herden var lutet frem var at jeg så en noenlunde lik tegning, der den var tippet frem mot åpningen en aning, med røykehylle plassert ovenpå. Fordelen det gir er at forsiden av kreasjonen kan holdes rettere, slik som bildet av modellen jeg ønsker viser, i stedet for å trappes bakover. Visst går det sikkert an å mure den rett likevel, men det medfører en stor del ekstra materiale og vekt.
Når det gjelder vekt. Når jeg støper grunnlaget er planen min å grave ut jorda der kreasjonen skal stå og + ca en meter til hver side. Tanken er å grave dypt, opp mot meteren, for så å fylle større delen med singel og pukk, for deretter å støpe den øverste delen med armeringsjern i rutenett. Årsaken til det store dypet er at jeg ikke vil ha grunnlagets overflate i marknivå, jeg vil ha den rundt 20 cm ned.
-Høres planen for grunnlaget fornuftig ut?
-Hvor tykt bør jeg støpe og hvilket spesifikt materiale bør brukes?
-Behøver jeg å legge noen type isolasjon under for å beskytte mot tele?
Når jeg satt og skisset akkurat dukket en undring opp angående det ildfaste teglsteinen...
Skal jeg bruke disse teglsteinene som de øvrige steinene, faktisk bærende, men at disse selvfølgelig brukes nærmest herden, dvs. skal de være en del av selve konstruksjonen? Eller skal jeg begynne med å mure nedre delen av konstruksjonen (f.eks. første knappe meteren/høyden av herden) med vanlig tegl for deretter bare kle innsiden med ildfast, slik som man setter fliser på vegger i kjøkken og bad? Samt, om jeg bare skal "kle" innsiden med ildfast tegl som fliser, kan jeg da mure den flate siden av den ildfaste teglsteinen mot veggen (også det som fliser) eller bør jeg legge den smale langside mot? Og til slutt... Når man murer ildfast tegl, skal fugene være like tykke som ved vanlig muring? Ca 12 mm?
Du kan støpe grunnmuren med betong (en oppskrift er 1+2+3 sement, støpesand, singel/pukk), en armert plate på 10-15 cm på godt komprimert drenerende underlag bør være tilstrekkelig. Grav så dypt du vil, men sørg for at det blir komprimert riktig. Har du for eksempel en liten 250kg platevibrator, når den cirka 25 cm ned i underlaget, så hvis du skal fylle mer må du komprimere i omganger.
ang. det ildfaste: Kle ferdig murt ildsted med ildfast tegl, som du sier "såsom fliser". Du fester dem med ildfast mørtel, og i fugene bruker du det samme. Fugene bør være så smale som mulig fordi den ildfaste teglen tåler mer enn den ildfaste mørtelen. Ikke uvanlig med 2mm fuger.
Jeg forstår detaljene rundt byggegodkjenning/melding, tillatelse fra naboer osv, derimot
søker jeg informasjon om de byggetekniske detaljene.
!
Hei, håper peisen din har blitt ferdig og gitt mange hyggelige kvelder. Jeg er i oppstarten av mitt prosjekt og har store vanskeligheter med å finne svar på nettopp detaljene rundt byggegodkjenning og naboer. Nå har jeg støvsuget forumet og lurer på om du kan dele det du vet. Jeg kjenner reglene for innendørs-ovner men finner altså ingenting angående ovner utendørs. Merkelig.
Noen spørsmål:
1. trengs det noen form for byggegodkjenning/tillatelse for en frittstående peis utendørs?
2. trengs det samtykke fra nabo hvis man plasserer i tilknytning til tomtegrensen?
3. finnes det krav til byggeopphøyde av skorsteinen?
Hei!
Dessverre ble det mange andre prosjekter i stedet. Mange hyggelige kvelder har det blitt, men ikke rundt peisen som aldri ble til.
1. Vet ikke, det er ytterst uklart. Tror det avhenger av hvor flink du er til å argumentere dersom spørsmålet skulle oppstå. Men bortsett fra smutthull så tror jeg faktisk at det trengs. Jeg ville ikke ha søkt dog.
2. Bedre å spørre enn å ikke spørre uansett. Selv om du skulle ha retten på din side, er det bedre å ha klarhet med din nabo. Å fortelle om din plan gir godt naboskap og gir naboen mulighet til å komme med sin mening/forslag før det plutselig står en peis der som av en eller annen grunn kanskje burde stått en meter til siden.
3. Ingen anelse. Jeg hadde ikke brydd meg...
oskar8889 skrev:
Hei, håper din åpne peis blitt klar og gitt mange hyggelige kvelder. Jeg er i oppstart av mitt prosjekt og har svært vanskeligheter med å finne svar på akkurat detaljer rundt byggesøknad og naboer. Nå har jeg støvsugd forumet og lurer på om du kan dele av det du vet. Jeg vet reglene for innendørs-kaminer, men finner ingenting vedrørende kaminer utendørs. Merkelig.
Noen spørsmål:
1. Trengs det noen form for byggesøknad/tillatelse for en frittstående åpen peis utendørs?
2. Trengs det samtykke fra nabo om man plasserer i tilknytning til tomtegrense?
3. Finnes det krav til byggehøyde av skorsteinen?
Takk for hjelpen!
Klikk her for å svare
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.