2.480 lest ·
8 svar
2k lest
8 svar
Bygge igjen vindusnisje og pynte opp innvendig
Vinduet er borte for lenge siden og sitter ikke lenger i yttervegg. Fra innsiden derimot, er vindusnisjen fortsatt der som en kvadratisk fordypning i veggen. Denne skal bygges igjen og en TV skal monteres på veggen. Hvordan bør konstruksjonen se ut og hvordan får jeg det til slik at ingenting synes på veggen etter byggingen?
Jeg ser for meg lekter oppe og nede som tre loddrette lekter festes på (dimensjon?). Utenpå disse fester jeg doble plater (plywood+gips?) som ikke helt settes i nivå med den omkringliggende veggen, men noen mm inn slik at sparkel deretter kan fylle ut og få konstruksjonen til å smelte sammen med den omkringliggende veggen.
Fungerer dette holdfasthetsmessig? Er det en fornuftig måte å få vindusnisjen til å "forsvinne" i veggen?
/Fredrik
Jeg ser for meg lekter oppe og nede som tre loddrette lekter festes på (dimensjon?). Utenpå disse fester jeg doble plater (plywood+gips?) som ikke helt settes i nivå med den omkringliggende veggen, men noen mm inn slik at sparkel deretter kan fylle ut og få konstruksjonen til å smelte sammen med den omkringliggende veggen.
Fungerer dette holdfasthetsmessig? Er det en fornuftig måte å få vindusnisjen til å "forsvinne" i veggen?
/Fredrik
Medlem
· Norrbotten
· 3 390 innlegg
Hvordan er omkringliggende vegg konstruert?
Hei,
det er lettbetong.
Med vennlig hilsen, Fredrik
det er lettbetong.
Med vennlig hilsen, Fredrik
Medlem
· Norrbotten
· 3 390 innlegg
Mure med leca og pusse og male.
Ok takk for svar. Om jeg velger å bruke plater (enklere? og duger nok siden veggen nå er innendørs) hvilken type og hvordan få det til å smelte inn i omkringliggende vegg?
/Fredrik
/Fredrik
Du må bruke glassfibervev, ellers oppstår sprekker og vindusnischen vil "synes". Jeg ville nok brukt kraftigere nett som 145 g/m2. Alternativet å bruke vanlige glassfiberremser, men doble lag, faller på at du ikke får tak i minst 20 cm brede remser.FStrandberg skrev:
Takk for det tipset! Må nettet/remser være minst 20 cm brede altså? 10 cm på hver side av skjøten.
Det er litt mellom tommelen og pekefingeren, men 10 cm nett på hver side av skjøten er ikke noen overdrivelse. Enklest blir det om du skaffer glassfibernett til tynnpuss, for eksempel fra STO. Det er 1,1 m bredt.
http://www.sto.se/42127_SE-Katalog-Produkt.htm?prodId=PRODSE_0181
http://www.sto.se/42127_SE-Katalog-Produkt.htm?prodId=PRODSE_0181
Klikk her for å svare