Vinduet er borte for lenge siden og sitter ikke lenger i yttervegg. Fra innsiden derimot, er vindusnisjen fortsatt der som en kvadratisk fordypning i veggen. Denne skal bygges igjen og en TV skal monteres på veggen. Hvordan bør konstruksjonen se ut og hvordan får jeg det til slik at ingenting synes på veggen etter byggingen?

Jeg ser for meg lekter oppe og nede som tre loddrette lekter festes på (dimensjon?). Utenpå disse fester jeg doble plater (plywood+gips?) som ikke helt settes i nivå med den omkringliggende veggen, men noen mm inn slik at sparkel deretter kan fylle ut og få konstruksjonen til å smelte sammen med den omkringliggende veggen.

Fungerer dette holdfasthetsmessig? Er det en fornuftig måte å få vindusnisjen til å "forsvinne" i veggen?

/Fredrik

Hvordan er omkringliggende vegg konstruert?

Hei,
det er lettbetong.

Med vennlig hilsen, Fredrik

Mure med leca og pusse og male.

• Liker
Granngubben
  • Laddar…
Din konstruksjon funker utmerket. 45x70 som reglar er mer enn nok skru dem fast med lettbetongskruer.

Ok takk for svar. Om jeg velger å bruke plater (enklere? og duger nok siden veggen nå er innendørs) hvilken type og hvordan få det til å smelte inn i omkringliggende vegg?

/Fredrik

FStrandberg skrev:
Utenpå disse fester jeg doble plater (plywood+gips?) som ikke akkurat settes i nivå med den omkringliggende veggen, men noen mm inn slik at bredsparkel deretter kan fylle ut og få konstruksjonen til å smelte sammen med den omkringliggende veggen.
Du må bruke glassfibervev, ellers oppstår sprekker og vindusnischen vil "synes". Jeg ville nok brukt kraftigere nett som 145 g/m2. Alternativet å bruke vanlige glassfiberremser, men doble lag, faller på at du ikke får tak i minst 20 cm brede remser.

Takk for det tipset! Må nettet/remser være minst 20 cm brede altså? 10 cm på hver side av skjøten.

Klikk her for å svare
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.