Hei

Jeg tenker å bygge en forhage til vår campingvogn som vi skal ha oppstilt på et skianlegg i vinter.
Den vil ha 4 vegger (noen har 3 og helt åpen mot campingvognen) og jeg er litt usikker på om jeg skal bygge den ferdig hjemme og så frakte den opp med lastebil, eller om jeg skal bygge den i blokker og frakte den opp selv bit for bit...

Jeg heller akkurat nå mest mot å bygge i blokker hvis jeg kan få til en pen praktisk løsning for å enkelt sette sammen alt på stedet.
Forhagen skal isoleres med cellplast og vil ha liggende panel samt hjørnebord. En tanke har vært å la panelet slutte noen cm innenfor hjørnebordet og der finne en løsning for å skru sammen alt. Da ville man bare måtte løsne hjørnebordene ved en eventuell flytting av hytten.

Har noen noen smarte tips på hvordan man får en pen, praktisk løsning for å skru sammen veggene med gulvet, veggene med veggene og taket med veggene?

Hvordan gikk det med dette? Bumpr tråden din i håp om tilbakemelding og innspill.

Nå kan jeg i hvert fall fortelle om mine erfaringer.

Jeg bygde en forgård (2,5x4,2m) 25 mil fra sesongplassen.
Jeg laget totalt 8 moduler (4 vegger, gulv og tre takdeler).

Stammen ble laget i 95x45 med en liggende 120x45 gulvregel (for å kunne skru fast veggene i gulvet)
Hjørnene ble skrudd sammen med lange treskruer.
Fjellpanel, 1x1 m vindu på en vegg. Ytterdør fra Blocket.
(Vindu og dør ble montert på stedet, hovedsakelig for å lette håndtering)

Transport:
Tanken var å produsere hytta hjemme for deretter å folde den sammen.
(Gulvet i bunnen, langvegger, kortvegger og takmoduler, i en eneste stabel)

En tilhenger med 1-tonns aksel gir litt begrensninger så jeg kjørte opp lasset i to omganger.

Volummessig hadde det trolig uansett ikke fungert å kjøre alt på én gang.
2.5 meter bredt, og en total høyde på det andre lasset som var høyere enn meg selv.
Vanskeligst å laste var gulvmodulen.
Den var definitivt tyngst.

Montering:
Vektmessig var det håndterbart for to personer med litt ettertanke.
Isolasjon og platetak ble montert på stedet.
Det var definitivt et godt valg.
Midtmodulen var ganske tung likevel, og platene hadde definitivt ikke vært rette etterpå.
(Platetekket hadde dessuten krevd betydelig overheng på noen kanter siden dekkende bredde er 1,0 meter, noe som ikke passer med c-c 60 på "modulene")

Lærdommer:
Mye å tenke på når man skal bygge noe 25 mil hjemmefra. Kost var f.eks. ikke selvsagt å pakke ned når man planlegger lasset, men veldig bra å ha...

En modul under bygging med ferdige vegger og gulv, omgitt av trevirke og byggeutstyr i en halvmørk arbeidsplass.

Demontering pågår, en av takmodulene ligger på taket (på vei ned)

En hvit campingvogn står ved siden av en halvferdig trehytte på en snødekket campingplass om natten.

"Nesten" ferdig... Skal bare...

Klikk her for å svare
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.