5.116 lest ·
7 svar
5k lest
7 svar
Bygge hytte med trefiberisolasjon. Velge dampsperre eller dampbrems på innsiden?
Jeg planlegger å bygge en hytte. Jeg skal bruke trefiberisolasjon.
Valget står mellom dampsperre og dampbrems på innsiden.
Jeg vil bruke dampsperre, er det noen ulemper med å bruke dampsperre i stedet for dampbrems?
Kravet er jo at det skal være minst 5 eller minst 10 ganger tettere på innsiden, men det ser ikke ut til å være noen øvre grense.
Jeg vil bruke dampsperre, er det noen ulemper med å bruke dampsperre i stedet for dampbrems?
Kravet er jo at det skal være minst 5 eller minst 10 ganger tettere på innsiden, men det ser ikke ut til å være noen øvre grense.
Du bør bruke det som produsenten anbefaler, noe som normalt er en spesifikk brems for den trefiberen du har valgt. Bruker du sperre mister du den funksjonen som isolasjonen er ment å gi deg, og i det tilfellet er det vel ingen grunn til å bruke trefiber.Tomten44 skrev:
Jeg vil bruke dampsperre, finnes det noen ulemper med å bruke dampsperre i stedet for dampbrems?
Kjør på med dampsperren som du har tenkt, så lenge veggen har luftspalte på utsiden er det bedre med dampsperre, men begge alternativene vil fungere.Tomten44 skrev:
Jeg vil bruke dampsperre, finnes det noen ulemper med å bruke dampsperre i stedet for dampbrems?
Kravet er jo at det skal være minst 5 eller minst 10 ganger tettere på innsiden, men det virker ikke som det finnes noen øvre grense.
Jeg liker trefiberisolering fordi det er et naturmateriale og ikke klør ved arbeidet, men jeg vil ha plast på innsiden. Jeg vil ikke ha fuktigheten fra innsiden inn i veggen i det hele tatt.G guggen skrev:
Har selv isolert med trefiber i en kåk som jeg vinterstenger. Der bruker jeg den anbefalte bremsen, fungerer kjempebra, og fantastisk å jobbe med. Men forstår ikke poenget med å bruke trefiber hvis du skal ha tett plast på innsiden. Mineralull er stein/glass, et naturmateriale akkurat som tre og som man har brukt i alle tider. Prisskilnaden er dessverre fortsatt enorm hvis du skal ha kvalitet på trefiberen.Tomten44 skrev:
Lykke til!
Klikk her for å svare