Jeg planlegger å bygge en hytte. Jeg skal bruke trefiberisolasjon.
Valget står mellom dampsperre og dampbrems på innsiden.
Jeg vil bruke dampsperre, er det noen ulemper med å bruke dampsperre i stedet for dampbrems?
Kravet er jo at det skal være minst 5 eller minst 10 ganger tettere på innsiden, men det ser ikke ut til å være noen øvre grense.

Skal hytta være varm året rundt?

Tomten44 Tomten44 skrev:
Jeg vil bruke dampsperre, finnes det noen ulemper med å bruke dampsperre i stedet for dampbrems?
Kravet er jo at det skal være minst 5 eller minst 10 ganger tettere på innsiden, men det ser ikke ut til å være noen øvre grense.
Du bør bruke det som produsenten anbefaler, noe som normalt er en spesifikk brems for den trefiberen du har valgt. Bruker du sperre mister du den funksjonen som isolasjonen er ment å gi deg, og i det tilfellet er det vel ingen grunn til å bruke trefiber.

Tomten44 Tomten44 skrev:
Jeg vil bruke dampsperre, finnes det noen ulemper med å bruke dampsperre i stedet for dampbrems?
Kravet er jo at det skal være minst 5 eller minst 10 ganger tettere på innsiden, men det virker ikke som det finnes noen øvre grense.
Kjør på med dampsperren som du har tenkt, så lenge veggen har luftspalte på utsiden er det bedre med dampsperre, men begge alternativene vil fungere.

• Liker
Daniel 109
  • Laddar…
useless useless skrev:
Skal hytta være varm året rundt?
Ja, den er tenkt å være varm året rundt. Ja, jeg skal bo i den året rundt.

Jeg tror jeg kommer til å generere mer fuktig luft enn gjennomsnittet.

G guggen skrev:
Du bør bruke det som produsenten anbefaler, noe som vanligvis er en spesiell bremse for trefiberet du har valgt. Bruker du sperre, mister du funksjonen som isoleringen er ment å gi deg og i det tilfellet er det vel ingen grunn til å bruke trefiber.
Jeg liker trefiberisolering fordi det er et naturmateriale og ikke klør ved arbeidet, men jeg vil ha plast på innsiden. Jeg vil ikke ha fuktigheten fra innsiden inn i veggen i det hele tatt.

Tomten44 Tomten44 skrev:
Jeg liker trefiberisolasjon fordi det er et naturmateriale og ikke klør ved arbeid, men jeg vil ha plast på innsiden. Jeg vil ikke ha fuktighet fra innsiden inn i veggen i det hele tatt.
Har selv isolert med trefiber i en kåk som jeg vinterstenger. Der bruker jeg den anbefalte bremsen, fungerer kjempebra, og fantastisk å jobbe med. Men forstår ikke poenget med å bruke trefiber hvis du skal ha tett plast på innsiden. Mineralull er stein/glass, et naturmateriale akkurat som tre og som man har brukt i alle tider. Prisskilnaden er dessverre fortsatt enorm hvis du skal ha kvalitet på trefiberen.
Lykke til!

Klikk her for å svare
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.