Jeg holder på å bygge et Attefallshus av hamp. Det blir løs hamp i gulv og tak og støpt hampkalk i vegger. Det er første gang jeg gjør det. Noen her med erfaringer å dele med seg?
Forteller mer om det i min blogg, som kan klikkes til her.
Forteller mer om det i min blogg, som kan klikkes til her.
Det høres spennende ut! Det er ikke mange i Sverige som har brukt hampakalk, men de har større erfaring med materialet i f.eks. Frankrike og UK.
Derimot pågår det litt forskning om materialet i Sverige, og en del info finnes selvfølgelig å finne på nettet, Youtube og i engelske bøker.
Men dette vet du sikkert allerede.
Vi planlegger å bruke hampakalk i forbindelse med renovering, men har ingen praktisk erfaring så langt.
Derimot pågår det litt forskning om materialet i Sverige, og en del info finnes selvfølgelig å finne på nettet, Youtube og i engelske bøker.
Men dette vet du sikkert allerede.
Vi planlegger å bruke hampakalk i forbindelse med renovering, men har ingen praktisk erfaring så langt.
Ja, at prøvestøpe er nok en god idé. Man må teste seg frem til en passende blanding av kalk, hamp og vann. Hvis jeg forstår rett skal du bygge etter pisè-teknikk, dvs. stampe i former? Man kan da bruke en ganske stor andel hamp, hva jeg har sett, som gir litt bedre isolasjonsverdi.
Du skriver i din blogg at du nå skal forberede støpingen, men du tenker vel ikke å støpe nå i kulden? Hva bruker du for kalk?
Du skriver i din blogg at du nå skal forberede støpingen, men du tenker vel ikke å støpe nå i kulden? Hva bruker du for kalk?
Hei! Det hadde vært moro å høre hvordan det har gått med dette prosjektet? Vi holder på å bygge et gjestehus på knappe 30 kvm i sørlige Skåne, og er også inne på hamp.
Klikk her for å svare