Mitt garasje med loft skal bli 5,30m bredt og takstolene har dimensjonen 45x220 med cc1200.
Blir det et tilstrekkelig stabilt gulvbjelkelag hvis jeg setter gulvbjelker 45x220 mellom hanebjelkene slik at cc blir 600? Går det bra med uklassifisert virke?
Jeg tenkte å kortle hver meter, høres det fornuftig ut?
Blir det et tilstrekkelig stabilt gulvbjelkelag hvis jeg setter gulvbjelker 45x220 mellom hanebjelkene slik at cc blir 600? Går det bra med uklassifisert virke?
Jeg tenkte å kortle hver meter, høres det fornuftig ut?
Takk for svaret!
Skulle imidlertid trenge litt mer kjøtt på beinet for å føle meg sikker.
Er konstruksjonen et grensetilfelle eller har jeg god margin til hva som kreves for et stabilt gulv?
Jeg føler at det kanskje ligger litt på grensen og at det kanskje ville vært fornuftig å øke fra 45x220 til kanskje 70x220 på gulvbjelkene som jeg legger mellom takstolene?
Glemte å si at jeg tenkte å lime og spikre fast 22mm gulvsponplate, noe jeg tror øker gulvets bæreevne ytterligere.
Skulle imidlertid trenge litt mer kjøtt på beinet for å føle meg sikker.
Er konstruksjonen et grensetilfelle eller har jeg god margin til hva som kreves for et stabilt gulv?
Jeg føler at det kanskje ligger litt på grensen og at det kanskje ville vært fornuftig å øke fra 45x220 til kanskje 70x220 på gulvbjelkene som jeg legger mellom takstolene?
Glemte å si at jeg tenkte å lime og spikre fast 22mm gulvsponplate, noe jeg tror øker gulvets bæreevne ytterligere.
Medlem
· Västra Götaland
· 190 innlegg
Jeg er ingen ekspert men snakket med en bygningsingeniør i dag om mitt eget bjelkelag, han sa at 45x220 klarer et spenn på maks 4,20 ved cc600 når det gjelder normal sviktoleranse. Men i et garasjeloft kan man kanskje ha litt lavere krav.
Klikk her for å svare