Hva tror dere om dette?

Tenker å bygge gjerde av trykkimpregnert trevirke.

Men nå begynte jeg å tenke på hva som vil skje når stolpene tørker/krymper (trykkimpregnert tre har jo utvidet seg).

Hvis jeg fester gjerdereglene med L-jern (som i det øverste bildet) på stolpenes sider, vil jo gjerdereglene bli trukket mot stolpens sentrum når stolpen krymper. Og gjerderegelen vil jo trekke i neste stolpe (som også krymper) og så videre.

Hvis hver stolpe som er på 95x95 krymper 2-3mm så vil det jo merkes mest på de ytre stolpene siden disse vil bli påvirket av hele gjerdets lengdekrymping.:thinking:

exstaket_skarv_3_475.jpg

Så da må jeg kanskje heller sage ut hver stolpe og la gjerdereglene møtes slik at gjerdets totale lengde ikke krymper siden reglene (sannsynligvis ikke) krymper i lengden. Men da vil man jo eksponere stolpens kjerne mot vann. :confused:

exstaket_skarv_2_475.jpg

Trykt trevirke har ofte høy fuktighetsgrad ved levering, så ja, det vil krympe en del når det tørker ut. Jeg har imidlertid vanskelig for å se at dette skulle forårsake noen større problemer. Jeg vil si at begge alternativer fungerer. Vet ikke hvordan du har tenkt utseendet på gjerdet ellers, men et annet alternativ er å bare spikre/skru fast bjelken i stolpene.

Klikk her for å svare
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.