Hei
Jeg går og grubler på materialer for veggene. Vi bygger ut huset og bygger en garasje på kjellerplanet. Garasjen er egentlig ikke særlig mye under bakken, ved garasjeporten er den selvfølgelig i bakkenivå, ellers er det kanskje bakken opp en halvmeter etter veggene som maks.
Uansett vil jeg i alle byggtekniske henseender regne rommet som veldig fuktig, og vi bor ganske nær en innsjø, så hvis vannstanden skulle stige hysterisk en gang, skal vi minimere skadene hvis det skulle stå vann opp på garasjegulvet.
Så, hva gjør vi helst med veggene? Jeg står akkurat nå mellom å mure opp veggene med leca, alternativt å bygge former og støpe veggene, eventuelt med litt celleplast inni, eller på utsiden av den støpte veggen. I så fall støper man vel ca 120mm + celleplasten eller noe sånt. Det skal i alle fall være ganske solide vegger, og det skal være energieffektivt, det er viktig. Det er ikke noe passivhus vi har tenkt å bygge, men jo nærmere desto bedre. Veggen kan gjerne være 50 cm tykk, noe vi har gjort i tegningen.
Hva sier dere andre? Finnes det andre gode alternativer?
Takk