Har spurt over 20 flåtetilverkere, men mange kan ikke tilverke en 10x6m stor flåte, så selv om jeg ikke har fått svar fra alle, vil jeg forberede meg på det verste og begynne å forberede meg på å gjøre det selv.

Så jeg lurer på om dere vet hvordan selve rammen lages? Jeg føler meg utrolig usikker på akkurat å bygge flåten min bobil skal ligge på. Noe feil så er jeg røkt q(;^;)p, men det er alltid bra å ha en plan B

så her ser grunnen til huset ut (delen som ligger på selve flåten)
http://data.fuskbugg.se/skalman02/BILDP%C5%20UNDERDEL.jpg
Den er 7800x5800mm, og jeg lurer på om konstruksjonen er tilstrekkelig sterk til å forlenges til 10x6m og brukes som flåte? Det er impr AB 195x45mm treverk, men man bytter det ut til A klassifisert impr treverk.

• Liker
Hyltran från Veglemyren
  • Laddar…
Som du sier: Noe galt så er du røkt...
Vent til du finner en passende pram i stedet for å bygge en selv.

Det finnes M klassifisert treverk for marint bruk.

Har sett folk bygge flåter av petflasker så du kan nok gjøre litt som du vil. Men som sagt, en i betong burde føles best. Eller hvorfor ikke, kjøp en båt direkte i stedet.

husbåt skrev:
Den er 7800x5800mm og jeg lurer på om konstruksjonen er tilstrekkelig sterk til å forlenges til 10x6m og brukes som flåte? Det er impr AB 195x45mm virke, men man bytter ut det til A klassifisert impr virke.
Rent spontant synes jeg at den ser veldig spinkel ut. Den vil bli utsatt for store vridningspåkjenninger når båten din vugger i bølgene.

har du noen ideer på hvordan man kunne styrket den?

husbåt skrev:
har du noen ideer om hvordan man kunne forsterke den?
Grovare materiale? Noen slags fagverk?

Men gjør det så mye om plattformen flexer litt? Så lenge plattformen kan bøyes uten å brytes i stykker burde vel en fleksibel plattform fungere bedre enn en stiv.

Tror nok huset trenger et stabilt fundament.

om du skal bygge et hus på det, så må det nok være stabilt, og det ser fortsatt ut som du glemmer hvilke trematerialer du kan finne, og så tar du ned styrken til ca. 1/4 med den sammenføyningsmetoden som du har valgt.

så jeg synes du bør stryke tanken om å gjøre det i tre og heller gjøre det i stål, og deretter glassfiber- og polyesterlakkerer du det for å tette det litt ekstra og minske rustangrep i fremtiden.

men tenk deg at hvis du skal gjøre det stabilt, så skal det ikke være todimensjonalt, da et papir ikke er stivt i mer enn én retning, mens en kube med samme tykkelse i materialet blir mye mer vridstivt, og skal vegger og alt holde, så bør du gjøre det stivt, og da er stål å foretrekke, selv om det koster litt å bygge med.

så jeg synes du bør sørge for at du lærer deg grunnleggende fasthetslære slik at du ikke gjør som din tegning viser og reduserer styrken og stivheten til en brøkdel av hva du kunne ha hatt om du hadde gjort det riktig fra begynnelsen av.

miry skrev:
om du skal bygge et hus på det så må det være stabilt og det ser fortsatt ut som du glemmer hvilket trevirke du kan finne og så reduserer du styrken til ca 1/4 med den sammenføyningsmetoden som du har valgt

så jeg synes du bør stryke tanken om å gjøre det i tre uten gjør det i stål og så glassfiber og polyesterlakkerer du det for å tette det litt ekstra og redusere at det kommer til å ruste så mye i fremtiden

men tenk deg at skal du gjøre det stabilt så skal det ikke være todimensjonalt da et papir ikke er stivt på mer enn én led mens en kube med samme tykkelse i materialet blir mye mer vriestiv og skal vegger og alt holde så bør du gjøre det stivt og da er stål å foretrekke selv om det koster litt å bygge med

så jeg synes du bør sørge for at du lærer deg grunnleggende fasthetslære så du ikke gjør som tegningen din viser og reduserer styrken og stivhet til en brøkdel mot hva du kunne ha hatt om du gjorde rett fra begynnelsen
Miry takk for din kritikk.

Som jeg har forstått det så kan man få tak i trevirke opp til 6m? alle delene i konstrukturen er under 6md^_^b uderdel%20expont.jpg

Men er det mulig å bygge med tre? hvis man bruker beslag da? typ: to bjelkesko?
_uderdel%20expont.jpg

standardlengde er maks 5,4m men det går nok an å få 6m hvis man forsøker å bestille, men 5,2 og 5,4m er de lengste som trelast handler vanligvis har

og du får en sterkere konstruksjon med slike beslag enn å sage ut så du får en bruddanvisning og en forringelse som du hadde fra begynnelsen, men du bør likevel tenke på at det blir ikke så sterkt i vridning det som du har da du trenger å stive opp det, og resten av påbygningen kommer til å ta en del vridning da en liten bølge kommer til å vri den der flåten litt så kommer det til å øke så det kan bli ganske mye som den prøver å vri i taket eller i noen hjørner så du må nok se på helheten og ikke bare på flåten som du tegner den

men som jeg sa tidligere så er en stålkonstruksjon med stålpontoner nok til å anbefale, og så hele blir et fagverk som bærer det hele og deretter bygger du selve huset på utsiden eller innsiden av det skjelettet du får
(nok å foretrekke er å bygge huset innenfor det da du ikke får stål som har kontakt med vær eller vann som kommer inn i huset)

så har du bestemt deg hvordan du skal løse det med ferskvann og avløpsvann både gråvann og fra toalett? da det ikke er en så enkel løsning hvis det er ment å bruke den i lange perioder og la den ligge på ett sted så trenger du nok hjelp med avløp, strøm og ferskvann

Den der kommer til å knekke som en pinne i midten der du har gjort bruddet. Skal du ha en slik konstruksjon så legg inn noen hele grove bjelker i midten som får holde opp stivheten der du bryter av de begge delene. Altså noen bjelker som krysser bruddpunktet.

Så skal man jo huske at man meget vel kan bruke huset selv som del i konstruksjonen. I stedet for å se de begge som to separate ting. Da blir det lettere å få det hele stabilt og holdbart. Du kan bygge inner- og yttervegger som sitter fast forankret i konstruksjonen.

Ellers får du nok snakke med noen ingeniør som kan regne/simulere lastene. Alternativet er å overdimensjonere. Å bygge modeller er nok ikke å anbefale med sånt her.

Har du vært ved Pampas marina i Solna og sett? Der finnes mange varianter av husbåter. Fabrikkproduserte flytende hus, innredede skip og flåter med hus på lignende det du tegner på. Det var lenge siden jeg var der, men jeg har sett flåter med bebodde hus som ser ganske skjøre ut og som vrir seg når det kommer bølger. Det kan fungere takket være at det ikke er like store påkjenninger på en fortøyd flåte i en beskyttet havn som på en båt som kjører gjennom sjø. Det krever dog at alt ombord kan vri seg like mye som flåten gjør. Tapetserte gipsplater er med andre ord ikke å anbefale. Om jeg var deg så ville jeg glemme alt som heter spikerforbindelse i den bærende konstruksjonen. Spikerforbindelser som beveger seg går opp tids nok. Da er det trist å ha et hus som er i veien for å slå i spikerne igjen.

Erik

Avemo skrev:
jeg har sett flåter med bebodde hus som har sett ganske skjøre ut og som vrir seg når det kommer bølger. Det kan fungere takket være at det ikke er like store påkjenninger på en fortøyd flåte i en beskyttet havn som på en båt som kjører gjennom sjøen. Det krever dog at alt ombord kan vris like mye som flåten gjør.
Jo, det var så jeg tenkte. Men trådskaperen har jo egentlig ikke fortalt så mye om hvordan du vil ha det og det er vel dumt å gjette.

Når jeg hører ordet "husbåt" tenker jeg meg et fartøy med båtskrog som likevel er egnet for langvarig opphold. Så finnes det flytende hus som enten er bygget på en flåte eller med et skrog liknende dette: sketch_floating_plattform_concept_sv.jpg

Den siste typen er egentlig ikke flyttbar uten forankres permanent med tilkobling til strøm og kommunalt vann og avløp.

Ettersom TS tenker å koste på et elverk handler det vel ikke om fast ankringsplass. Men den konstruksjonen han skisserer på virker ikke å være egnet for langferder, så jeg ser ikke riktig hvordan det henger sammen.

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.