Vi har nettopp kjøpt hus og holder på med renovasjoner for fullt. Skal bygge igjen en dør til vårt soverom og da syntes min andre halvdel at det ville bli fint med et vindu i den gipsveggen. Selve dør igensettingen er ikke noe problem, men hvordan gjør jeg med vinduet? Vinduet skal ikke være firkantet, men med bue oppe.

Du skriver "fusk-vindu", mener du at det skal være et innfelt vindu fra den ene siden, men vegg på den andre siden eller at det skal være et vindu gjennom hele innerveggen?

”vinduet” skal være gjennomgående og uten glass. Kanskje skulle beskrive det som en bue i miniatyr i stedet. Min fundering er hvordan jeg skal få gipsplatene på begge sider i samme form, stikksag gjennom begge i et sveip?

Ah!
Gips er jo lett å kappe, så jeg ville nok laget en mal i masonitt eller lignende og deretter ganske enkelt skåret ut det med en tapetkniv. Samme mal på begge sider så blir det jo likt.

Eller ganske enkelt bare lage et hull rett gjennom veggen, sette en pinne eller skrue i det med en tråd som er radiusen på buen du vil lage. Tegn opp buen, skjær ut med kniv eller sag langs streken.

Så får du tenke på hva du vil sette for å "tette" hullet. Det går an å sette en remse masonitt som bøyer seg pent langs buen, eller ganske enkelt skru på noen klosser her og der og løse resten med sparkel. :D

Klikk her for å svare
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.