Hei,

Er det noen her som har noen gode ideer om hvordan jeg kan løse dette teknisk og uten at barna får den i hodet. Jeg har tenkt på å ha gassfjærer på begge sider som løfter den, eller lignende som en motorpanser. Se bilde på helt åpen, halvåpen og lukket 3D-modell som viser barriere med forskjellige åpningsgrader: helt åpen, halvt åpen og lukket på en parkettgulv.

Luken må være stabil nok for en barneflokk som hopper på den. Blir en tung konstruksjon. Hvordan fungerer rømning ved nødsituasjon om luken er stengt? Har du ikke mulighet til å sette vegger rundt trappehuset og en dør i stedet?

• Liker
thomas33
  • Laddar…
Nå vet jeg ikke hvor store barna er, men det finnes noen kritiske år når de er små og ikke har risikotenking helt på plass...

Ville vært bekymret for at noen klipper av seg fingrene. Er det typ en kaldloft er det vel en vanlig løsning med luke (med integrert stige).

Men for boareal virker det vanskelig. Sett opp et høyt ikke klatrebart rekkverk eller espalier opp til taket og en god barnegrind når de er små. Ved grinden er det ikke fritt fall i alle fall om noen skulle klatre over (men litt oppdragelse kan kreves rundt denne).

Hvis vi skal spore ut litt har jeg gjennom årene testet en del barnegrinder og det finnes bare en som er ok, og det er fallgrinder i tre. De fleste andre med stålrør og lignende har overengineered låsemekanismer som er plagsomme hvis man raskt vil komme forbi med vaskeposen eller lignende. VÆRST er rullegardinsgrinder som virker å kreve to hender for å åpne og lukke, dvs man kan ikke bære ting forbi selv.

• Liker
PKL
  • Laddar…
Jeg sitter og klurer på samme problem, og har noen ideer som burde kunne funke. Den enkle og billige er et tungt draperi i trappen, eller muligens en folddør. Den dyrere er en jalusidør som kan rulles opp, omtrent som de jalusier som brukes i kjøpesentre.

• Liker
PKL
  • Laddar…
Takk for deres svar! Det ville vært gøy om man kunne ha den el-drevet som en garasjeport, men samtidig ha mulighet til å åpne den uten anstrengelse. Jalusi hørtes interessant ut. Skal fortsette å gruble på dette.

Fellgrinder i tre er billige og fungerer bra, eneste ulempen er at når man mister dem (ikke om, men når) så får man stygge merker i trappen. Det må selvfølgelig finnes noe å skru dem fast i på begge sider (som nok gjelder alle grinder), og man kan bli nødt til å bytte et par treskruer som skrur seg ut mot maskinskrue og nyloc-mutter.

Klikk her for å svare
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.